16.10.2020
Prowadz膮cy: Jaros艂aw Ku藕niar

Player. Maciej Gozdowski i ZK Collaboration

Cyfryzacja i digitalizacja 艣wiata to fascynuj膮ce zjawiska. Zmieniaj膮 艣wiat, przyspieszaj膮 rozw贸j, daj膮 mn贸stwo nowych mo偶liwo艣ci, ale te偶 budz膮 niepok贸j. Bo tempo jest ogromne, bo 艣wiat staje si臋 jak nigdy dot膮d globaln膮 wiosk膮. Dla nas w Voice House to bardzo wa偶ne tematy, chcemy je dla Was zg艂臋bia膰, rozwija膰, t艂umaczy膰.

Wsp贸艂praca z Fundacj膮 Digital Poland przy Festiwalu Cyfryzacji ma dla nas w Voice House podw贸jne znaczenie – video i audio to nowy j臋zyk medi贸w i biznesu. O budowaniu relacji i contentu, tak偶e w dobie COVID. O tym, jak strefa offline musi przej艣膰 w online. Jaros艂aw Ku藕niar w rozmowie z Maciejem Gozdowskim z player.pl i ZK Collaboration.

Czytaj wi臋cej
16.10.2020
Technologia

Wsp贸艂praca z Fundacj膮 Digital Poland przy Festiwalu Cyfryzacji ma dla nas w Voice House podw贸jne znaczenie – video i audio to nowy j臋zyk medi贸w i biznesu. O budowaniu relacji i contentu, tak偶e w dobie COVID. O tym, jak strefa offline musi przej艣膰 w online. Jaros艂aw Ku藕niar w rozmowie z Maciejem Gozdowskim z player.pl i ZK Collaboration.

Udost臋pnij
https://voicehouse.co/odcinki/player-pl-maciej-gozdowski-i-zk-collaboration/
KopiujSkopiowano

Transkrypcja

[00:00:12]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Naszym tematem dzisiaj jest cyfrowa rozrywka. To si臋 kiedykolwiek wyklucza艂o? Cyfrowo艣膰 i rozrywka?

[00:00:20]

M. GOZDOWSKI: W pewnych miejscach si臋 wyklucza艂o, kiedy艣. We藕my sobie festiwale, we藕my sobie jakie艣 koncerty. W pewien spos贸b mo偶na powiedzie膰, 偶e si臋 wyklucza艂o, ale covid wszystko zmieni艂.

[00:00:33]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: No tak, dzisiaj jak chcesz p贸j艣膰 na koncert, to tak naprawd臋 musisz co艣 klikn膮膰, 偶eby by膰 na koncercie. To co w takim razie dla takich nadawc贸w jak ty, dla Playera, jest wyzwaniem, 偶eby da膰 zbli偶one, no bo nie te same emocje?

[00:00:47]

M. GOZDOWSKI: To jest chyba najwi臋ksze wyzwanie, to znaczy jak ludzi, kt贸rzy s膮 osobno po艂膮czy膰? Sprawi膰, 偶eby byli razem, 偶eby to do艣wiadczenie by艂o wsp贸lne i 偶eby to prze偶ywali razem. Na szcz臋艣cie social media nam w tym pomagaj膮, to jest miejsce, w kt贸rym mo偶na wymienia膰, nawet na 偶ywo, pewne komentarze, mo偶na jako艣 wsp贸艂uczestniczy膰 w tym. To jest chyba najwi臋ksze wyzwanie naszych czas贸w- co zrobi膰, 偶eby by膰 osobno, ale razem.

[00:01:15]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Czyli ogl膮dam, jestem, s艂ucham, prze偶ywam, ale chce si臋 od razu z tym kim艣 podzieli膰 i to robi臋 w real time w艂a艣ciwie.

[00:01:21]

M. GOZDOWSKI: Tak, to jest chyba najwi臋ksze wyzwanie i to jest co艣, co wydaje si臋 nasz膮 najbli偶sz膮 przysz艂o艣ci膮. Jak odzwierciedli膰 to, co by艂o w offline w online.

[00:01:36]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Co jest najwi臋kszym wyzwaniem, 偶eby to si臋 udawa艂o?

[00:01:40]

M. GOZDOWSKI: Wiesz co, ja mo偶e jestem starej daty, ale wydaje mi si臋, 偶e bezpo艣rednia relacja i blisko艣膰, to jest co艣 niezwykle trudnego, co prawdopodobnie, nawet na pewno moje dzieci zupe艂nie inaczej czuj膮 ni偶 ja. One 偶yj膮 w online. Jak spotykaj膮 si臋, to spotykaj膮 si臋 w online. Dla mnie, dla mojego pokolenia, ten bezpo艣redni kontakt jest niezwykle istotny.

[00:02:05]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Czy w艂a艣nie jest jaka艣 forma zast臋pstwa, jaka艣 forma hybrydy albo protezy? Teraz to brzmi pejoratywnie, ale 偶yjemy w takich czasach, 偶e nawet je偶eli, to musimy gdzie艣 tego spr贸bowa膰 dotkn膮膰.

[00:02:20]

M. GOZDOWSKI: Absolutnie, to troch臋 jak z protez膮. Czasami proteza potrafi by膰 bardziej efektywna ni偶 prawdziwa noga. Chyba tutaj b臋dziemy do tego d膮偶yli, b臋dziemy szukali takiego miejsca. Ja ju偶 by艂em na kilku imprezach online, kt贸re si臋 odby艂y w czasie covidu zdalnie i to da si臋 w jaki艣 spos贸b odzwierciedli膰. Czy idealnie? Pewnie nie, szukamy wszyscy tej drogi dzisiaj.

[00:02:43]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Jeste艣cie tak偶e po festiwalu filmowym, kt贸ry pokazali艣cie na Playerze. Teraz, festiwale, koncerty, czy w og贸le jakiekolwiek eventy, to jest jednak tak jak m贸wili艣my potrzeba tego bezpo艣redniego spotkania. Czasem wymiana wizyt贸wek, czasem wymiana emocji, z budowania jakiej艣 relacji. Jak my艣la艂e艣 sobie o festiwalu, kt贸ry mia艂e艣 przenie艣膰 do sieci, to od czego to trzeba by艂o zacz膮膰 budowa膰, 偶eby w finale mo偶na by艂o powiedzie膰 uda艂o si臋?

[00:03:10]

M. GOZDOWSKI: Festiwal by艂 ju偶 nasz膮 drug膮 przygod膮 przeniesienia czego艣 z offline do online, co wydawa艂o si臋 nieprzenaszalne. W czasie covidu nie wiem, czy pami臋tasz, na samym pocz膮tku zrobili艣my koncert dla bohater贸w. To by艂 projekt, kt贸ry by艂 ma艂ym projektem oddolnym, kt贸ry wymy艣lili艣my sobie w Playerze, 偶e go zrobimy, 偶eby odda膰 ho艂d, zebra膰 troch臋 pieni臋dzy dla lekarzy. Nagle przerodzi艂o si臋 to w co艣, co by艂o niespodziewane. W ci膮gu tak naprawd臋 kilkunastu dni od pomys艂u, zaanga偶owali艣my w to stacj臋 TVN i TVN24 i stwierdzili艣my, 偶e w og贸le wszyscy, kt贸rzy chc膮, to niech w tym uczestnicz膮. To mia艂a by膰 2 godzinna audycja, sko艅czy艂o si臋 po 5 godzinach. Mieli艣my zebra膰鈥 liczyli艣my na jaki艣 milion, uda艂o si臋 zebra膰 milion, ale dolar贸w. To by艂o niesamowite i to pierwszy raz nam u艣wiadomi艂o, 偶e je艣li co艣 jest prawdziwe, je艣li co艣 jest dla kogo艣 wa偶ne to na pewno da si臋 to przenie艣膰 i nie trzeba do tego scenariusza, ludzie napisz膮 ten scenariusz sami.

[00:04:21]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Zastanawiam si臋 w艂a艣nie, czy ta forma, w kt贸rej my w艂a艣nie uczestniczymy鈥 Powiedzia艂em ci na pocz膮tku nie przejmuj si臋, bo mamy czas. Tylko czy rzeczywi艣cie to jest tak, 偶e ta digitalowa wersja znanych do tej pory format贸w czy program贸w mo偶e si臋 ci膮gn膮膰 w niesko艅czono艣膰, pod warunkiem, 偶e jest tre艣膰, kt贸ra mo偶e si臋 nie艣膰?

[00:04:42]

M. GOZDOWSKI: Moim zdaniem tak. Ja uwa偶am, 偶e tutaj r贸wnie偶 mamy mo偶liwo艣膰 bie偶膮cego nazwijmy to grzebania w scenariuszu. Widzimy, co si臋 uda艂o, co si臋 nie uda艂o, jeste艣my w stanie szybko zmieni膰 t臋 tre艣膰.

[00:04:58]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Ale co, wyd艂u偶enie koncertu zespo艂u dobrze konwertuje na liczb臋 s艂uchaczy?

[00:05:04]

M. GOZDOWSKI: Tak, to by艂 case w艂a艣nie koncertu dla bohater贸w. Opr贸cz tego, 偶e wszyscy grali troch臋 d艂u偶ej ni偶 mieli, to nie wszyscy chcieli zej艣膰 z anteny online.

[00:05:17]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: No tak.

[00:05:19]

M. GOZDOWSKI: I to by艂o tak naturalne, 偶e my chyba po 45 minucie porzucili艣my ca艂y scenariusz i powiedzieli艣my niech si臋 dzieje. Niech po prostu si臋 dzieje i dajmy si臋 temu ponie艣膰. To jest jeden element takiego spontanicznego przej艣cia. R贸wnie偶 koncerty maj膮 to do siebie, 偶e s膮 w pewien spos贸b spontaniczne, dziej膮 si臋 rzeczy, kt贸re nie s膮 w scenariuszach.

[00:05:43]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Wiesz, bis to czasem 2 utwory i do widzenia, no jak zesp贸艂 jeszcze chce, to jest ich wi臋cej, ale tutaj czasem bisy trwaj膮 i trwaj膮.

[00:05:50]

M. GOZDOWSKI: To prawda. Ostatnio ogl膮da艂em koncert Michaela Bubble chyba sprzed 5 lat, w kt贸rym -na pewno to nie by艂o w scenariuszu- jedna z mam pr贸bowa艂a wymusi膰 na nim, 偶eby jej syn za艣piewa艂. Nikt nie rozumia艂 o co chodzi, dop贸ki ten syn, pi臋tnastolatek nie za艣piewa艂 i mia艂 g艂os lepszy ni偶 Michael Bubble, wi臋c s膮 scenariusze, ale jest te偶 偶ycie, kt贸re pisze chyba najfajniejsze scenariusze. To chyba jest co艣, co jest fajnie przenaszalne w艂a艣nie z tego 艣wiata, kt贸ry wcze艣niej znali艣my do dzisiaj.

[00:06:24]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Tak my艣l臋 sobie, jak pracowa艂em w programie Trzecim Polskiego Radia, to by艂 chyba jedyny na t臋 skal臋 moment, w kt贸rym s艂uchacze mogli dzwoni膰 do radia. Wiedzieli艣my, 偶e s艂uchacze s膮 bardziej inteligentni, ni偶 nie jeden prowadz膮cy po drugiej stronie. To by艂ocudowne, bo mo偶na by艂o rozmawia膰 na niezwyk艂ym i niepowtarzalnym chyba do tej pory poziomie. Teraz ta era social medi贸w sprawia, 偶e rzeczywi艣cie gwiazdy s膮 na wyci膮gni臋cie r臋ki. Arty艣ci, dziennikarze, s膮 na wyci膮gni臋cie r臋ki. W jaki spos贸b dzisiaj z twojej perspektywy, trzeba anga偶owa膰 t膮 publiczno艣膰, co jej da膰 wi臋cej ni偶 t膮 g艂贸wn膮 rzecz, koncert, film, dokument, 偶eby ona chcia艂a by膰 z tob膮?

[00:07:00]

M. GOZDOWSKI: A wiesz, ja mam tak膮 refleksj臋 a propos obecno艣ci w social mediach tych gwiazd, 偶e wiele z nich jest bardzo na pokaz. To s膮 bardzo przemy艣lane scenariusze, kreowanie swojego wizerunku. Wydaje mi si臋, 偶e to co jest takim game changerem relacji, to jest to, 偶e ci ludzie zaczynaj膮 by膰 sob膮, czyli przestaj膮 by膰 w wyprasowanych koszulach, a zaczynaj膮 by膰 w wygniecionych. Ten covid te偶 du偶o da艂.

[00:07:32]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Pami臋tam taki koncercik na instastories Crisa Martina z Coldplay, kt贸ry jak zobaczy艂, 偶e jest tyle ludzi, kt贸rzy na niego patrz膮, to pomy艣la艂 bo偶e, nigdy tego nie robi艂em. Zacz膮艂 drapa膰 si臋 po nosie, po fryzurze i tak dalej, zagra艂 przepi臋knie, jak to on. Z naszej perspektywy pewnie wygl膮da艂o to na amatorskie, natomiast dla ludzi to by艂a najszczersza emocja jak膮 mo偶na sobie wyobrazi膰.

[00:07:58]

M. GOZDOWSKI: I skr贸cenie tego dystansu, bo to wci膮偶 s膮 gwiazdy w jaki艣 spos贸b. My pewnie z nimi obcujemy troch臋 inaczej, ale dla ludzi to s膮 gwiazdy i teraz je艣li skracamy ten dystans i pokazujemy, 偶e kto艣 z domu, w kt贸rym ma podrapan膮 艣cian臋, bo kto艣 tam nie odmalowa艂, dzieci biegaj膮 a psy szczekaj膮, no to nie jest wypracowany wizerunek, to jest prawdziwy wizerunek i nagle wszyscy m贸wimy ej, mo偶e oni wcale nie s膮 tak daleko, mo偶e oni s膮 razem z nami bardzo blisko i to wydaje mi si臋 ten rzeczywisty kontakt, wej艣cie g艂臋biej, ale nie grzebanie w czyjej艣 sypialni, tylko popatrzenie, 偶e ludzie maj膮 takie same problemy jak wszyscy inni, to znaczy i s膮 czasami zgni艂e banany gdzie艣 tam, bo kto艣 zapomnia艂 zdj膮膰 i czasami si臋 dziecko przysunie z czekolad膮鈥

[00:08:42]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Albo ksi膮偶ki zakurzone. By艂 taki moment, kiedy wszyscy pokazywali swoje biblioteki, ale nie wirtualne, tylko realne. Natomiast z perspektywy rozrywki, ale tej rozrywki przeniesionej do cyfrowego 艣wiata鈥 Ju偶 wiemy jakie s膮 wyzwania, ale jaka mo偶e by膰 przysz艂o艣膰 tej rozrywki w sieci?

[00:09:03]

M. GOZDOWSKI: Bardzo du偶o ostatnio o tym wszyscy my艣limy, bo trzeba mo偶e nie zdefiniowa膰, ale spr贸bowa膰 odnale藕膰 t臋 przysz艂o艣膰. B臋dziesz mia艂 ciekawych go艣ci w ramach tych dyskusji, bardzo r贸偶nych i bardzo r贸偶ne punkty widzenia, ale tutaj wszyscy maj膮 ten sam mianownik- nowa definicja rozrywki. Ona si臋 dzisiaj zaczyna by膰 mo偶e nawet razem z budzikiem. My jeste艣my z tych moment贸w, kiedy by艂 prime time poranny i tak dalej, dzisiaj nie ma czego艣 takiego w moim odczuciu dla u偶ytkownika. Ta rozrywka musi im towarzyszy膰 przez ca艂y czas, tylko w r贸偶nym nat臋偶eniu, ona ju偶 dzisiaj im towarzyszy. Wszystkie tiktoki tego 艣wiata s膮 niczym innym jak rozrywk膮, ostatnio mia艂em tak膮 przyjemno艣膰, dawno nie sta艂em na przystanku, ale ostatnio stan膮艂em na przystanku na Placu Konstytucji i popatrzy艂em na przystanek po drugiej stronie. Kiedy艣 takim obrazkiem ludzi czekaj膮cych by艂 papieros w r臋ku, dzisiaj jest telefon. Jestem przekonany, 偶e to jest rozrywka, kt贸r膮 oni w jakim艣 mniejszym lub wi臋kszym stopniu przyjmuj膮.

[00:10:08]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Cho膰 my艣l臋 sobie, 偶e w sumie powinni艣my mo偶e zdefiniowa膰 co dzisiaj jest rozrywk膮, bo je偶eli ona jest odbierana przez u偶ytkownik贸w na innych platformach, ona mo偶e by膰 przerwana, my mo偶emy sobie j膮 zacz膮膰 rano w drodze do pracy a doko艅czy膰 w drodze z pracy. To czym ta rozrywka dzisiaj jest? Bo to nie tylko muzyka, nie tylko sztuka, ale zak艂adam, 偶e dobry dokument, dobry serial mo偶e by膰 traktowany jako rozrywka.

[00:10:34]

M. GOZDOWSKI: Absolutnie i r贸wnie偶 podcast i ksi膮偶ka i wszelkie przyjemno艣ci dla umys艂u, kt贸re sobie sprawiamy s膮 pewnego rodzaju rozrywk膮 i to zale偶y od pewnie poziomu i potrzeby u偶ytkownika, ale to jest dla mnie w jednym, ogromnym worku rozrywki i tej atencji u偶ytkownika, bo ta rozrywka w zasadzie mo偶e towarzyszy膰 nam non stop. Dzisiaj czasami mam takie poczucie z przesz艂o艣ci, kiedy patrzy艂em na open space w moim biurze i wszyscy siedzieli w s艂uchawkach g艂贸wnie s艂uchaj膮c muzyki, to te偶 by艂a rozrywka. Dzisiaj siedz膮 na telefonach i s艂uchaj膮 kogo艣 innego, to ju偶 trudno pewnie nazwa膰 rozrywk膮.

[00:11:11]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Cho膰 tak jak m贸wisz, mo偶na pos艂ucha膰 rozrywkowych rzeczy i mo偶na ich pos艂ucha膰 i zobaczy膰. Te偶 widz臋 w kt贸r膮 stron臋 idzie chocia偶by Spotify, kt贸ry za gigantyczne pieni膮dze kupuje faceta, kt贸ry siedzia艂 w fajnym miejscu, mia艂 dwa miejsca, dwa mikrofony, dwie s艂uchawki, dwie kamery i nagrywa艂 fajne rozmowy, kt贸re potrafi艂y trwa膰 po 3, 4 godziny i to jest jaki艣 kolejny krok. Tylko pytanie, czy to wyczerpuje to co teraz mo偶emy zrobi膰. Mamy d藕wi臋k i mamy obraz, co jeszcze mo偶na do艂o偶y膰?

[00:11:42]

M. GOZDOWSKI: Rozmawiali艣my chwile wcze艣niej o tej sztucznej inteligencji, to te偶 wed艂ug mnie b臋dzie game changerem. Przypominam sobie kilka futurystycznych film贸w, w kt贸rych pewna rozrywka lub pewne zachowania by艂y odzwierciedleniem zachowa艅 u偶ytkownika, takich kreowanych na 偶ywo. Pomy艣lmy sobie, 偶e to jest przysz艂o艣膰, to znaczy nie ma 2 scenariuszy danego serialu. Jest miliard scenariuszy danego serialu.

[00:12:11]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Tak jak s艂ysz臋, 偶e cyberpunk b臋dzie czym艣 takim. To b臋dzie twoja gra w jakim艣 sensie, chocia偶 zak艂adamy, 偶e zagra w ni膮 miliony ludzi na ca艂ym 艣wiecie.

[00:12:21]

M. GOZDOWSKI: To jest o tych miliardach scenariuszy, to znaczy tych 艣cie偶ek b臋dzie tyle jak w grach. To jest bardzo fajne por贸wnanie, bo wydaje mi si臋, 偶e w nied艂ugiej przysz艂o艣ci seriale鈥 by艂a taka pr贸ba kilka lat temu, nie wiem, czy pami臋tasz HBO zrobi艂o serial Mosaic. On mia艂 chyba 7 czy 8 r贸偶nych scenariuszy, w r贸偶nych momentach mo偶na by艂o je wybiera膰. To wci膮偶 trzeba by艂o klika膰 i to by艂o zaprojektowane. Jednak wyobra偶am sobie, 偶e ta rozrywka b臋dzie taka, 偶e nie b臋dzie ko艅ca scenariuszy. To nie scenarzysta b臋dzie pisa艂 scenariusze, tylko b臋dzie zaprojektowany jaki艣 艣wiat, w kt贸rym b臋dzie mo偶na si臋 porusza膰.

[00:12:58]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Czyli taka totalna personalizacja tej rozrywki te偶?

[00:13:01]

M. GOZDOWSKI: Tak, to znaczy indywidualizacja pod konkretnego widza i pod konkretne potrzeby.

[00:13:05]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Tylko my艣l臋 sobie, 偶e je艣li m贸wimy o personalizacji, a jednocze艣nie m贸wimy o ty, 偶e koncerty, sztuka, mo偶e teatr nie, bo jednak wszyscy siedzieli艣my sfokusowani na tym co si臋 dzieje na scenie, ale na koncercie wymieniali艣my si臋 emocjami, ta艅czyli艣my razem i tak dalej. Jednak, kiedy wszyscy b臋dziemy spersonalizowani, to jak b臋dziemy razem?

[00:13:25]

M. GOZDOWSKI: Dobre wyzwanie, dobre pytanie. Nie wiem. Podam taki przyk艂ad chyba sprzed 6 lat, kt贸ry zrobili艣my w Playerze, to by艂a nasza pierwsza produkcja VR-owa, kt贸ra zmieni艂a w og贸le nasze zdanie o VR-rze. Nam si臋 wydawa艂o, 偶e to jest wszystko takie proste, postawimy kamer臋, kt贸ra b臋dzie centralnie jak tutaj mamy mikrofon i kamer臋 i b臋dzie widzia艂a po prostu z kilku perspektyw. Okaza艂o si臋 chyba po pierwszym dniu zdj臋ciowym, 偶e my nic o tym nie wiemy, to znaczy musimy o tym projekcie pomy艣le膰 zupe艂nie od nowa, tu, poniewa偶 du偶o rzeczy dzieje si臋 z tej strony, backstage si臋 dzieje, tam si臋 co艣 dzieje鈥

[00:14:14]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: I to bywa ciekawsze dla widza ni偶 to co jest w g艂贸wnej kamerze?

[00:14:15]

M. GOZDOWSKI: Absolutnie, zdradz臋 ci takie kulisy, w ramach jednej ze scen鈥

[00:14:22]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Ale powiem ci, przepraszam, dobrze, 偶e w艂膮czy艂em Maciek wszystkie mo偶liwe kamery, kt贸re tu s膮 i tak to zrobimy, 偶e widzowie b臋d膮 widzieli, co si臋 dzieje na krzes艂ach, na kt贸rych nie ma nikogo.

[00:14:33]

M. GOZDOWSKI: Wracaj膮c do tych kulis, w jednej ze scen, ca艂kowity przypadek. Jak na planie czasami trzeba si臋 szybko przebra膰 i wr贸ci膰 na ten plan. No i oczywi艣cie co si臋 dzia艂o? Kobiety si臋 przebiera艂y. Nie zrozumieli艣my naprawd臋, dlaczego jeden odcinek ogl膮da si臋 du偶o lepiej i tylko kilkana艣cie minut, nie by艂o tam 偶adnych scen erotycznych, ale by艂y kobiety przebieraj膮ce si臋, wystarczaj膮co, 偶eby zwr贸ci膰 uwag臋 i atrakcj臋. Jak robili艣my p贸藕niej badania okaza艂o si臋, 偶e sceny, kt贸re my projektowali艣my jako g艂贸wne nie mia艂y nic wsp贸lnego z byciem g艂贸wnymi, by艂y pobocznymi. G艂贸wnymi scenami by艂y inne rozmowy i to jest ciekawe, bo by膰 mo偶e mo偶emy to prze偶ywa膰 razem z innych perspektyw. Razem, tak jak my dzisiaj w tym pokoju, ale z innych perspektyw.

[00:15:20]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Fajnie, czyli pokazywanie jak najwi臋cej takiego w miar臋 uczesanego, ale jednak backstage鈥檜, takich extras贸w, kt贸re dla widza raczej do tej pory nie wyst臋powa艂y.

[00:15:30]

M. GOZDOWSKI: Wiesz, raczej zamkni臋tego 艣wiata, ja tak o tym my艣l臋. Czyli mamy jaki艣 zamkni臋ty 艣wiat, ale on jest wielowymiarowy, w wielu miejscach si臋 to dzieje i by膰 mo偶e to jest to wsp贸lne doznanie. Oczywi艣cie nie wiemy tego, mo偶emy to projektowa膰, mo偶emy pomy艣le膰 o tym, ale my艣l臋, 偶e najbli偶sze 5 lat nam poka偶e gdzie jest ta przysz艂o艣膰.

[00:15:52]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Mo偶e nie tyle zdumiewa, ale ciesz臋 si臋, 偶e jest jaka艣 perspektywa, bo wydawa艂o mi si臋, 偶e covid jako艣 poskraca艂 to wszystko i tak jak si臋 m贸wi艂o o cyfrowym podpisie, o e-recepcie, o wizycie u lekarza, ale zdalnie, jako jakie艣 fantasmagorie i nagle si臋 okaza艂o, 偶e nie ma co czeka膰, bo musisz to zrobi膰 teraz ale masz miesi膮ce, a nie lata.

[00:16:10]

M. GOZDOWSKI: Tak, no wczoraj og艂osili艣my w ramach naszej fundacji Digital Poland, taki coroczny konkurs Digital Shapers 2020. To by艂o najtrudniejsze kilka godzin, kt贸re po艣wi臋ci艂em razem z ca艂膮 rad膮 na wyb贸r finalist贸w. Prawie 300 zg艂osze艅 i oczywi艣cie by艂y takie nazwiska jak Solorz, ale pojawi艂y si臋 nazwiska, kt贸re absolutnie mi nic nie m贸wi艂y. Nauczycieli, kt贸rzy zmienili w og贸le my艣lenie o prezentacji, w jaki艣 spos贸b contentu, czyli programu dzieciom.

[00:16:50]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Wiesz, te偶 musz膮 da膰 dzieciom rozrywk臋 w jakim艣 sensie.

[00:16:54]

M. GOZDOWSKI: Absolutnie. Oni wykorzystali t臋 szans臋 moim zdaniem, to znaczy zamienili t臋 rozrywk臋, kt贸r膮 dzieci konsumuj膮 bezrefleksyjnie cz臋sto tak wci膮gaj膮c si臋, w to, 偶eby ich to zainteresowa艂o. Lekcja sta艂a si臋 dla nich pewnego rodzaju rozrywk膮, a co ciekawe przesta艂a by膰 takim czym艣 bardzo unikalnym, elitarnym. Wiesz, s膮 szko艂y, kt贸re tylko zajmuj膮 si臋 badaniami i troch臋 inaczej prezentuj膮 podstaw臋 programow膮, ale ci nauczyciele jeden z Pomorza, drugi ze 艢l膮ska, nagle mogli mie膰 nie 30 uczni贸w, tylko 3 000, 30 000 uczni贸w.

[00:17:35]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Tak my艣l臋 sobie teraz a propos tej rozrywki i stawania si臋 osobowo艣ci膮 przez nauczyciela. On mia艂 sw贸j charakter, ale tak jak m贸wisz, to by艂a ograniczona grupa ludzi, teraz on zostaje hostem troch臋 takim telewizyjno-showmenem czasami, 偶eby w tym nowym 艣wiecie gdzie艣 te dzieciaki wci膮gn膮膰 i przytrzyma膰 ich uwag臋, on musi z艂ama膰 ka偶dy schemat.

[00:17:57]

M. GOZDOWSKI: Absolutnie, ale to te偶 zobacz jakie ogromne szanse daje, to znaczy pewne w dzisiejszych czasach ju偶 nie ma wykluczenia cyfrowego lub jest nieznaczne, jednak to si臋 w ci膮gu ostatnich kilku lat zmieni艂o znacz膮co. Ale jak膮 szanse ch艂opak spod Kozienic mia艂 z cz艂owiekiem, kt贸ry jest w Warszawie w najbardziej elitarnej szkole?

[00:18:23]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: To prawda, te偶 rozrywka, jakby nie by艂o, si艂膮 rzeczy. Cyfrowa. Bardzo dzi臋kuj臋 za spotkanie i trzymam kciuki.

[00:18:28]

M. GOZDOWSKI: Dzi臋kuj臋 bardzo.

[00:00:20]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: ZK Collaboration, jak patrzycie na tak膮 p艂yt臋, kt贸r膮 tutaj przynie艣li艣cie pi臋knie do studia i j膮 po艂o偶yli艣cie, p艂yt臋, kt贸ra przypomina troch臋 XX wiek, XXI te偶, ale dzisiaj m贸wimy o digitalu. Czy wydaje wam si臋, 偶e przyjdzie taki moment, kiedy w og贸le nie b臋dziecie mieli czego艣 takiego fizycznie, jako zesp贸艂, w r臋ce?

[00:00:42]

M. K膭DZIELA: Moment ju偶 przyszed艂, bo wiele wytw贸rni, wydawnictw muzycznych wr臋cz nie chce wydawa膰 muzyki w formie fizycznej. Wszyscy chc膮 wydawa膰 w digitalu, tak偶e to ju偶 nas nie minie, a p艂yta fizyczna, w艂a艣nie taka, co trzymasz w r臋ku, to jest fizyczny dow贸d naszej artystycznej pracy.

[00:00:59]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: 呕e istniejecie.

[00:01:00]

M. K膭DZIELA: Tak, 偶e jeste艣my. Fajnie co艣, nad czym si臋 pracowa艂o przez 2 lata potrzyma膰 w r臋ku, ale to ju偶 naprawd臋 nie jest tak potrzebne.

[00:01:09]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Potrzebne, ale wam, jako zespo艂owi, 偶eby mie膰 w艂a艣nie taki dow贸d na to, 偶e kurcze, jeste艣my, istniejemy, mo偶e ksi膮偶eczka tutaj nie jest najgrubsza, ale tak naprawd臋 ka偶dy mo偶e zobaczy膰 jakie艣 zdj臋cia, mo偶e zobaczy膰 kim jeste艣my, mo偶e o nas troch臋 poczyta膰. Na streamie ju偶 tego ju偶 raczje nie b臋dzie.

[00:01:22]

A. ZAG脫RSKI: Wydaj臋 mi si臋, 偶e jest istotn膮 rzecz膮 to, 偶e muzyka jednak posiada swoj膮 fizyczn膮 wersj臋, 偶eby mie膰 dow贸d na to, 偶e to wszystko si臋 wydarzy艂o, czyli ta ca艂a muzyka jest gdzie艣 fizycznie dost臋pna. Jednak wydawnictwa majorsowe obecnie deklasuj膮, je艣li chodzi o wydawnictwa powiedzmy fizyczne. S膮 deklasowane przez digital i tutaj w t臋 stron臋 musimy i艣膰 za duchem czasu. Kiedy艣 s艂ysza艂em nawet o takich motywach, w kt贸rych zamiast p艂yty fizycznie, mo偶na by by艂o mie膰 pendrive鈥檃 z muzyk膮. Teraz, gdzie mo偶na odtworzy膰 p艂yt臋, opr贸cz ewentualnie samochodu, ale jeszcze mo偶na, w niekt贸rych wersjach na dzie艅 dobry ju偶 nie ma si臋 nawet mo偶liwo艣ci odtwarzania p艂yt CD, tylko zawsze jest to forma digital.

[00:02:17]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Tylko szanowna ZK Collaboration, wy jeste艣cie te偶 na tym etapie 偶ycia i zawodowego i w og贸le, 偶e nie denerwujecie si臋 na to, 偶e to si臋 tak zmienia, tylko pr贸bujecie za tym nad膮偶a膰. Dobrze rozumiem?

[00:02:30]

M. K膭DZIELA: Jeste艣my m艂odzi, wi臋c musimy i艣膰 z duchem czasu. Co prawda gramy muzyk臋 jazzow膮, ona najlepsza w odbiorze jest na 偶ywo, aczkolwiek jako艣 nam to idzie przek艂adanie tego sieci. Tak偶e jako艣 sobie z tym radzimy i mamy te偶 z tym du偶o fun鈥檜, bo jako muzycy musieli艣my si臋 te偶 nauczy膰 wielu rzeczy, musieli艣my si臋 nauczy膰 jak si臋 dobrze nagra膰, jak si臋 nagra膰 na wideo, jak si臋 zaprezentowa膰 w tej sieci, tak偶e by艂 to okres du偶ej nauki dla nas, 偶eby sprosta膰 wyzwaniu. Jeszcze chcia艂bym tylko nawi膮za膰 do p艂yty, do fizycznego no艣nika, bo to przecie偶 nie jest sama muzyka, to te偶 jest sztuka wizualna, bo artysta robi艂 ok艂adk臋. Mi si臋 wydaje, 偶e dlatego warto ca艂y czas wsp贸艂pracowa膰 i ca艂y czas je wydawa膰 w formie fizycznej, 偶eby by艂o wida膰, 偶e kto艣 jeszcze t臋 ok艂adk臋 zrobi艂.

[00:03:16]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: To prawda. Wiesz, mo偶na t臋 ok艂adk臋 przerzuci膰 na ok艂adk臋 do waszego miejsca na Spotify, albo na innym narz臋dziu, to ju偶 jednak nie b臋dzie to samo. Natomiast na ile dla waszego zespo艂u ta warstwa wizualna ma znaczenie? Muzyka muzyk膮, ale to co powiedzia艂e艣, poniewa偶 pojawiaj膮 si臋 kamery, poniewa偶 mog膮 mnie ludzie ogl膮da膰 na streamie, no to umaluj臋 si臋, uczesz臋 i b臋d臋 my艣la艂 te偶 o tym, 偶e cholera, tych kamer to ja nie zlekcewa偶臋.

[00:03:42]

A. ZAG脫RSKI: Oczywi艣cie, 偶e nie, poniewa偶 muzycy musz膮 by膰 otwarci wobec publiczno艣ci, kt贸ra po prostu teraz w wi臋kszo艣ci opiera si臋 na popularyzacji wszystkiego na Instagramie, na Facebooku i tak dalej, tam trzeba dociera膰.

[00:03:57]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Na TikToku鈥

[00:04:00]

A. ZAG脫RSKI: No, z tego ja akurat nie korzystam.

[00:04:01]

M. K膭DZIELA: Z tego nie korzystamy.

[00:04:03]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: 15 sekund utworu jazzowego, TikTok, posz艂o.

[00:04:05]

A. ZAG脫RSKI: Dok艂adnie, no ci臋偶ko by by艂o na przyk艂ad imitowa膰 na TikToku sol贸wk臋 naszego pianisty, kt贸ry lubi preparowa膰 sw贸j fortepian lub te偶 pianino.

[00:04:18]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Ale ca艂kiem serio teraz, niech to b臋dzie ma艂a dygresja teraz. W艂a艣nie to co powiedzia艂e艣 pi臋knie, preparowa膰, to, 偶e on otwiera te bebechy tego swojego cudownego instrumentu i nie uderza w klawisze, tylko zaczyna wydobywa膰 te d藕wi臋ki z wn臋trza, to idealne pod TikToka.

[00:04:36]

A. ZAG脫RSKI: Przeka偶emy panu Mateuszowi Gaw臋dzie.

[00:04:39]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Zesp贸艂 jazzowy idzie na TikToka, ale ZK Collaboration, jakby艣cie byli tam pierwsi, to by by艂o. To by by艂o w digital.

[00:04:45]

A. ZAG脫RSKI: Ja uwa偶am, 偶e formy digitalowe s膮 bardzo dobre, ostatnio 偶e艣my zrobili du偶o fajnych rzeczy, je偶eli chodzi o kwesti臋 digitalu. Po pierwsze zrobili艣my taki najpierw pilota偶owy projekt, wymy艣lili艣my go razem z Maciejem, na temat tego, 偶eby stworzy膰 big-band, pierwszy w Polsce wirtualny big-band i uda艂o nam si臋 to zrobi膰. Najpierw zaprosili艣my pewn膮 liczb臋 os贸b, Polak贸w, kt贸rzy to nagrali, p贸藕niej dostali艣my projekt Kultury w sieci, gdzie mogli艣my co艣 zrobi膰, ale to mo偶e Maciek opowie troch臋 o tym.

[00:05:18]

M. K膭DZIELA: Znaczy chcia艂em tylko powiedzie膰, 偶e siedz膮c w domach, my wszyscy muzycy w trakcie lockdownu, troch臋 nie wiedzieli艣my, co ze sob膮 zrobi膰. Tak jak wspomnia艂em wcze艣niej, dopiero zaczynali艣my si臋 uczy膰 tej ca艂ej promocji, mo偶e nie promocji, ale performance鈥檜 w sieci. Jednak muzyka jazzowa, muzyka improwizowana, w du偶ej mierze opiera si臋 na tym, 偶e my spotykamy si臋 i improwizujemy razem. Tutaj wpadli艣my na pomys艂 z Adamem, nie mo偶emy si臋 razem spotka膰, bo jest to fizycznie niemo偶liwe, ale dlaczego by nie zaprosi膰 kupy muzyk贸w do jednego projektu, zrobi膰 aran偶 taki w miar臋 precyzyjnie napisany, ale jednak w du偶ej cz臋艣ci improwizowany i wzi膮膰 naszych przyjaci贸艂 muzyk贸w z ca艂ej Polski, bo pierwszy projekt akurat opiera艂 si臋 tylko na muzykach z Polski i spr贸bowa膰 zrobi膰 co艣, czego nie by艂o wcze艣niej, czyli wirtualny big-band. Wzi臋li艣my 20 muzyk贸w, mo偶e na pocz膮tku ich nie by艂o 20, ich tam chyba by艂o 10 czy 12 os贸b, ale ka偶dy nagra艂 z domu improwizuj膮c do konkretnego utworu co nam wysz艂o ca艂kiem fajnie. Oczywi艣cie wspomogli艣my si臋 monta偶em kolegi kamerzysty naszego zaprzyja藕nionego Kuby Szkudlarka, kt贸ry to bardzo fajnie zmontowa艂 i tak w艂a艣nie powsta艂 nasz pierwszy wirtualny pilota偶owy projekt big-bandowy, kt贸ry p贸藕niej przerodzi艂 si臋 w co艣 znacznie wi臋kszego.

[00:06:35]

A. ZAG脫RSKI: No w艂a艣nie, co wi臋kszego to by艂o, to by艂o to, 偶e dostali艣my fajne dofinansowanie, bo przez Chodzieski Dom Kultury.

[00:06:41]

M. K膭DZIELA: Zosta艂o to zauwa偶one.

[00:06:44]

A. ZAG脫RSKI: Tak, zosta艂o to zauwa偶one, bo na wszystkich w艂a艣nie streamach, r贸wnie偶 cross-share. Zrobili艣my tak膮 rzecz, pewnego rodzaju cross-share鈥檡 r贸wnie偶 z magazynami jazzowymi i tak dalej. Dotar艂 ten projekt do ponad 80 000 ludzi, tak偶e to ju偶 by艂o naprawd臋 fajnie, je艣li chodzi o ogl膮dalno艣膰, no i stworzyli艣my big-band z 25 os贸b, mi臋dzy innymi w big-bandzie te偶 za艣piewa艂a pani Krystyna Pro艅ko.

[00:07:33]

M. K膭DZIELA: Pani Dorota Mi艣kiewicz.

[00:07:35]

A. ZAG脫RSKI: Dorota Mi艣kiewicz, na przyk艂ad pan Janusz Szrom, Piotr Baron i jeszcze 15 czy mo偶e nawet wi臋cej muzyk贸w, kt贸rzy s膮 Polakami, ale mieszkaj膮 rozsiani po ca艂ym 艣wiecie i stworzyli艣my taki projekt big-bandowy.

[00:07:51]

M. K膭DZIELA: Od Indonezji po Stany Zjednoczone.

[00:07:54]

A. ZAG脫RSKI: Tak, od Indonezji po Stany Zjednoczone, a nawet i bym powiedzia艂 od Nowej Zelandii po Stany, tak偶e generalnie muzycy rozsiani po ca艂ym 艣wiecie, Polscy muzycy.

[00:08:04]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Czyli tutaj digital tak naprawd臋 sprzyja艂 temu co zrobi膰.

[00:08:06]

A. ZAG脫RSKI: Niesamowicie sprzyja艂.

[00:08:08]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Skrzykn膮膰 ich wszystkich w realu, to by艂oby niemo偶liwe.

[00:08:10]

M. K膭DZIELA: By艂oby niemo偶liwe, a tutaj pomog艂o nam to, ale te偶 zmusi艂o nas do my艣lenia. Normalnie mogliby艣my w og贸le na to nie wpa艣膰, 偶eby podj膮膰 si臋 takiego projektu.

[00:08:21]

A. ZAG脫RSKI: Tak, wydaje mi si臋, 偶e na te 80 000 ponad wy艣wietle艅, jak na muzyk臋 jazzow膮, to jest bardzo du偶o i na pewno da艂o nam to wiele do my艣lenia. Ponadto, przez to, 偶e nagrywali艣my ten projekt, ka偶dy z nas nauczy艂 si臋 nagrywa膰, ka偶dy z nas nauczy艂 si臋 obs艂ugiwa膰 ca艂y sprz臋t nagraniowy.

[00:08:43]

M. K膭DZIELA: Programy muzyczne i wszystko.

[00:08:45]

A. ZAG脫RSKI: Realizacja tych nagra艅 i tak dalej. Ja u siebie w studio mog艂em troszeczk臋 popracowa膰. Okazuje si臋, 偶e muzycy potrafi膮 si臋 adaptowa膰 bardzo szybko do takich wydarze艅 i pokazuj膮 si臋 z innej roli, jako realizatorzy d藕wi臋ku, monta偶y艣ci, po prostu nagle wszystkie te cechy, kt贸re mogliby艣my mie膰 ju偶 dawno w sobie, zosta艂y uzyskane.

[00:09:09]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Tylko czy one by艂y potrzebne wcze艣niej? Bo je偶eli jeste艣cie muzykami jazzowymi, kt贸rzy cudnie sobie improwizuj膮 na jednej scenie i tak naprawd臋 wchodzicie na ni膮 i jest jakie艣 za艂o偶enie, ale to, w kt贸r膮 stron臋 pop艂yniecie, pojedziecie, to si臋 ju偶 zadziewa na scenie. Kiedy musicie przypilnowa膰 d藕wi臋ku, musicie przypilnowa膰 wideo, 艣wiat艂a i takich innych rzeczy, to nie rozprasza?

[00:09:29]

A. ZAG脫RSKI: Nie, poniewa偶 wtedy czas jest nieograniczony. Nie mamy ograniczonego czasu. Zwykle to bywa tak, 偶e muzyk wchodzi do studia nagraniowego, kt贸re wynajmuje na przyk艂ad na 2-3 dni i on musi si臋 艣pieszy膰, musi wszystko nagra膰 jak najszybciej. To jest troch臋 taki fastfood tak bym powiedzia艂, po prostu muzycy robi膮 w ten spos贸b, 偶e po prostu nagrywaj膮 te albumy bardzo szybko. Przychodz膮, jest kilka take鈥櫭硍 i utw贸r jest nagrany i lecimy dalej i tak przez 3 dni, a to dlatego, 偶e bud偶et jest taki a nie inny. A tu na przyk艂ad mamy tak膮 mo偶liwo艣膰, 偶e mo偶emy sobie spokojnie nagrywa膰 tyle, ile chcemy, czyli nie 艣pieszymy si臋, to jest te偶 wa偶ne, bo przez to mo偶emy sobie przemy艣le膰 du偶o fajnych rzeczy, ustawi膰 sobie te 艣wiat艂a i nie przejmowa膰 si臋 tym, 偶e co艣 nam przeszkadza.

[00:10:17]

M. K膭DZIELA: Muzyka si臋 staje bardziej wyrafinowana i eklektyczna w艂a艣nie przez ten nowy rodzaj pracy, kt贸ry troch臋 podkradli艣my od muzyk贸w popowych, bo oni pracuj膮 d艂ugo nad jedn膮 melodi膮 a偶 j膮 wyszlifuj膮 i zrobi膮 tak jak by chcieli. Muzycy jazzowi w drug膮 stron臋, mo偶e to troch臋 wychodzi przez umiej臋tno艣ci. Umiej臋tno艣ci instrumentalne w jazzie s膮, powiedzmy sobie szczerze, na poziomie mistrzowskim. Cz臋sto przez to mo偶e sam w膮tek kompozycyjny odej艣膰 na drug膮 stron臋, a my chcieli艣my po艂膮czy膰 produkcj臋 popow膮 muzyki z produkcj膮 w艂a艣nie jazzow膮 improwizowan膮 i tak w艂a艣nie w pandemii zacz臋li艣my pracowa膰.

[00:10:57]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Bo zwykle jazz, raz bardziej raz mniej, ma ten mo偶e nie tyle problem, co wyzwanie, 偶eby on trafia艂 pod strzechy. 呕eby to nie by艂a muzyka wyj膮tkowa, dedykowana ma艂ej grupie, kt贸ra zrozumie jazz. Nawet zastanawiam si臋 czasem po co co艣 rozumie膰, po prostu dobrze brzmi albo nie. Ale digital rozumiem, 偶e jest w stanie trafi膰 do innej publiczno艣ci, ni偶 jazz bez kamery.

[00:11:21]

A. ZAG脫RSKI: Tak, teraz przygotowujemy nowy album, to jeszcze na razie jest owiane ma艂膮 nut膮 tajemnicy, ale jest to album, kt贸ry prawdopodobnie ju偶 przygotowali艣my oczywi艣cie demo i tak dalej, dla najwi臋kszej majorsowej wytw贸rni. Chodzi o to, 偶e w tym albumie stawiamy na to, aby nie gra膰 muzyki dla muzyk贸w, tyko muzyk臋 jazzow膮, kt贸ra nie jest a偶 tak trudna w odbiorze, powiedzmy jak w przypadku tej pierwszej p艂yty, kt贸ra moim zdaniem, by艂a troszeczk臋 trudniejsza w odbiorze ni偶 ta, kt贸ra b臋dzie teraz.

[00:12:07]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Ale trudniejsza nie znaczy s艂abszej jako艣ci.

[00:12:10]

A. ZAG脫RSKI: Nie, nie znaczy s艂abszej jako艣ci, bo mamy du偶o czasu na przemy艣lenia i mo偶emy to wzmacnia膰 te偶 dodatkow膮 osob膮 w bandzie. Mog臋 zdradzi膰, 偶e ZK Collaboration na nast臋pnej p艂ycie ju偶 nie b臋dzie kwartetem a kwintetem. W艂a艣nie tu jest taka mo偶liwo艣膰 wzmocnienia tego do艣膰 mocniejszym brzmieniem gitary elektrycznej, tak偶e tutaj b臋dziemy wchodzi膰 w tak膮 muzyk臋 prostsz膮, ale jednak przyst臋pn膮 dla muzyk贸w i dla nie muzyk贸w, ale w艂a艣ciwie target ju偶 chcemy troch臋 zmieni膰, 偶eby nie gra膰 muzyki dla muzyk贸w, granej przez muzyk贸w.

[00:12:52]

M. K膭DZIELA: Tak wejd臋 szybko w s艂owo, muzyka ta kt贸r膮 gramy, cz臋sto kojarzy si臋 z lud藕mi 50+, nikomu tutaj nie ujmuj膮c.

[00:13:01]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Ja ju偶 jestem blisko.

[00:13:03]

M. K膭DZIELA: Ale spokojnie, nast臋pna p艂yta b臋dzie te偶 dla ciebie, 偶e tak powiem. Ja mam 30, Adam te偶 ma 30 i chcemy gra膰 dla ludzi, kt贸rzy s膮 te偶 w naszym wieku, wi臋c chcemy dotrze膰 do naszego pokolenia, a um贸wmy si臋, 偶e w digitalu, w mediach spo艂eczno艣ciowych, we wszystkich socialsach, ludzie w naszym wieku tam g艂贸wnie egzystuj膮, robi膮 kariery i pracuj膮, wi臋c chcemy by膰 tego cz臋艣ci膮 i dotrze膰 z tym, co robimy, do jak najwi臋kszej rzeszy, a przede wszystkim do m艂odszego odbiorcy, bo uwa偶amy, 偶e ta muzyka jest na tyle warto艣ciowa, pi臋kna, 偶e jest tego warta, 偶eby o tego m艂odszego odbiorc臋 zawalczy膰.

[00:13:38]

] REDAKTOR J. KU殴NIAR: Je藕dzicie i koncertujecie nie tylko w Polsce, ale bywacie w Europie. To jest trend, kt贸ry jest widoczny poza granicami? Jak wygl膮da taki digital na przyk艂ad albo jak wygl膮da wasz odbi贸r, albo na ile publiczno艣膰, kt贸ra w Wiedniu na przyk艂ad przychodzi na wasz koncert, zna was, bo widzia艂a Instagrama, zna was, bo widzia艂a Facebooka, zna was, bo dotkn臋艂a jakiego艣 waszego digitalu?

[00:14:01]

A. ZAG脫RSKI: Musieli dotkn膮膰 digitalu, poniewa偶 inaczej by艣my musieli im wysy艂a膰 p艂yty poczt膮, co nie jest ju偶 w dzisiejszych czasach trendy. Chodzi o to, 偶e po pierwsze to oczywi艣cie byli艣my zaproszeni przez Instytut Polski, gdzie mieli艣my prezentacj臋 naszego albumu, tego kt贸ry tutaj wida膰.

[00:14:22]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: I tu pi臋knie mog臋 ci da膰 te偶 bez folii.

[00:14:27]

M. K膭DZIELA: Mo偶esz otworzy膰.

[00:14:28]

A. ZAG脫RSKI: Prosz臋 bardzo, Double Univers, ta p艂yta ma ju偶 ze 3 lata, tak偶e wydaje mi si臋, 偶e ju偶 czas na t膮 now膮. Chodzi o to, 偶e tam oczywi艣cie te偶 rozmawiali艣my w艂a艣ciwie z organizatorami, kt贸rzy opowiedzieli nam, 偶e w klubach tamtejszych i to bardzo mocnych klubach, np. Purge in Bas w Wiedniu oni poszli totalnie w digital i 偶eby nie zamkn膮膰 w og贸le dzia艂alno艣ci klubu, to robi膮 po prostu koncerty, na kt贸rych nie ma publiczno艣ci i ca艂y czas to si臋 tam odbywa. Tylko kwestia jest taka, ja bym si臋 ba艂 tego a偶 tak digitalizowa膰, poniewa偶 w pewnym momencie ludzie dostan膮 taki content, tak du偶o tego contentu, 偶e si臋 znudz膮 tym i na przyk艂ad nie przyjd膮 na koncert, nie zap艂ac膮 za bilet, bo b臋d膮 wiedzieli, 偶e maj膮 nas w digital.

[00:15:15]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Tylko w艂a艣nie o tym chcia艂em z wami porozmawia膰, na ile ten digital powinien by膰 tylko przystankiem w drodze do fizycznego koncertu, na ile powinien by膰 dodatkiem, na ile powinien by膰 czym艣 naturalnym przy okazji premiery p艂yty, takim troch臋 bonusem, wydaniem specjalnym zespo艂u dla s艂uchacza, tak, 偶eby jednak nie by艂o tego strachu kanibalizacji.

[00:15:37]

M. ZAG脫RSKI: Digital jest 艣wietnym przeka藕nikiem tego, jacy my jeste艣my na co dzie艅, to, jak my pracujemy w studiu, jak wygl膮damy. My robimy sobie te zdj臋cia wstawiamy je na Instagrama, wi臋c dzi臋ki temu widz czy publiczno艣膰 mo偶e z nami si臋 troch臋 bardziej si臋 uto偶sami膰. To, 偶e ja gram na scenie na saksofonie, to nie znaczy, 偶e ja nie jestem cz艂owiekiem i nie myj臋 rano z臋b贸w. Ten kontakt z publiczno艣ci膮, to nam znacznie pomaga i dzi臋ki temu mo偶emy si臋 promowa膰, 艂apa膰 tych ludzi i zach臋ca膰 ich w艂a艣nie po to, 偶eby oni potem przyszli na nasz koncert na 偶ywo. Jakby artysta 艣wietnie nie gra艂 i jakby ten koncert nie zosta艂 zrealizowany w digitalu, to i tak moim zdaniem duch tej muzyki mo偶e zosta膰 przekazany najbardziej na scenie, a tutaj ta ca艂a cyfryzacja pomaga nam dotrze膰 do najwi臋kszej liczby publiczno艣ci. Tak jak Adam powiedzia艂, p艂yt臋 mogliby艣my wys艂a膰 do Wiednia poczt膮, a troch臋 nie o to tutaj chodzi. Dzi臋ki digitalowi mo偶emy tych wszystkich ludzi, kt贸rzy masowo s膮 na social mediach sprawi膰, 偶eby si臋 z nami zapoznali, zobaczy膰, jacy my jeste艣my i mo偶e to sprawi, 偶e oni potem przyjd膮 na ten koncert.

[00:16:54]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: My艣l臋 teraz o koncercie, kt贸ry sam widzia艂em na Playerze, wasz. Stoicie w fajnym 艣wiate艂ku, 艂adne miejsce, zaczyna si臋 wasza muzyka, czy dla was ta 艣wiadomo艣膰 tego, 偶e to jest streamowane, 偶e ludzie ogl膮daj膮 to na ma艂ym telefoniku, mo偶e czasem na komputerze, mo偶e wrzucili to na du偶膮 plazm臋 w domu, okej. Ale ta 艣wiadomo艣膰 tego odbioru ko艅cowego cokolwiek robi muzykowi na scenie?

[00:17:18]

A. ZAG脫RSKI: Mam takie wra偶enie, 偶e czasami jak gramy koncert, to ja sobie ustawi臋 telefon z boku, w艂膮cz臋 t臋 transmisj臋 na 偶ywo i widz臋, 偶e tam s膮 ludzie i 偶e oni po prostu ogl膮daj膮 ten koncert鈥

[00:17:32]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Serduszka wysy艂aj膮, kocham ci臋, gdzie b臋dziesz po koncercie, podaj numer hotelu!

[00:17:33]

A. ZAG脫RSKI: Dok艂adnie, podaj numer hotelu, numer pokoju w hotelu. Chodzi mi o to, 偶e wiemy, 偶e tam ci ludzie s膮 i to nie jest tak, 偶e si臋 gra do naprawd臋 pustej 艣ciany, bo tam, gdzie grywali艣my jakie艣 koncerty typu digital鈥

[00:17:54]

M. K膭DZIELA: No jest barman, obs艂uga kawy.

[00:17:56]

A. ZAG脫RSKI: Barman, obs艂uga, s膮 ludzie, kt贸rzy s膮 powiedzmy takimi organizatorami danego wydarzenia, oni tam s膮, czyli nie gramy dla t艂umu, ale wiemy, 偶e s膮.

[00:18:06]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: No tak, ale widzisz liczb臋 widz贸w, widzisz serduszka, ale nie s艂yszysz tego, 偶e kto艣 b臋dzie bi艂 brawo, 偶e b臋dzie dawa艂 ci co艣, co te偶 niesie muzyka.

[00:18:16]

A. ZAG脫RSKI: No fakt faktem jest to, 偶e ko艅czy si臋 utw贸r i jest nic.

[00:18:24]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Nic, cisza. Ufamy, 偶e by艂o 艂adnie.

[00:18:27]

A. ZAG脫RSKI: Ufamy, 偶e by艂o 艂adnie, ale kilka razy mi si臋 zdarzy艂o prowadzi膰 koncert i jest sytuacja, w kt贸rej m贸wi臋, 偶e no prosz臋 pa艅stwa, je偶eli jeste艣cie tutaj, to prosimy nas tu zalajkowa膰 i w og贸le, mo偶e to jest takie dziwne, ale no nie wiem.

[00:18:43]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Znak czasu.

[00:18:45]

A. ZAG脫RSKI: Ale jednak ten odbi贸r tam gdzie艣 jest, dlatego ciekaw膮 rzecz膮 jest to, 偶e niekt贸rzy fizycznie nie mog膮 przyj艣膰 na taki koncert i s膮 zmuszeni gdzie艣 zosta膰, s膮 gdzie艣 zamkni臋ci, czy co艣 takiego, a my mo偶emy do nich dotrze膰 i to jest plusem. Minusem jest to, 偶e czasami nie mo偶na do ko艅ca przekaza膰 tych emocji, bo si臋 ich nie czuje. Za ka偶dym razem jest tak, 偶e normalnie na koncercie, powiedzmy, 偶e gramy koncert dla kilkuset os贸b i mo偶na od razu po 2, 3 numerze wyczai膰 jaka jest ta publiczno艣膰 i zrozumie膰 j膮.

[00:19:19]

M. K膭DZIELA: I jak pokierowa膰 koncertem.

[00:19:21]

A. ZAG脫RSKI: Jak pokierowa膰 koncertem. To jest w艂a艣nie istot膮 tego, 偶e s膮 i plusy i s膮 i minusy.

[00:19:27]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Tak my艣l臋 sobie, 偶e w艣r贸d obs艂ugi, poza tym, 偶e z kwartetu stajecie si臋 kwintetem, ale mo偶e tam trzeba kogo艣, kto b臋dzie na bie偶膮co czyta艂 i m贸wi艂 kochani, 偶膮daj膮 tego i tego, zrobi艂em g艂osowanie, 偶膮daj膮 tego utworu, 偶e wiesz, ca艂y czas jest ta interakcja z publiczno艣ci膮, kt贸rej ty, jako muzyk jednocze艣nie nawet je艣li te偶 prowadzisz, nie bardzo mo偶esz si臋 temu odda膰 na 2 sposoby.

[00:19:47]

M. K膭DZIELA: Znaczy wiesz co, przewa偶nie to dzia艂a tak, 偶e my naprawd臋 mo偶emy wyczu膰 t臋 energi臋 z publiczno艣ci i gramy te partie solowe i powiedzmy motywy bardziej improwizowane w kwartecie, czy teraz ju偶 w kwintecie, to ta publiczno艣膰 daje energi臋. Jak jej nie ma, to nam si臋 藕le gra. Naprawd臋, nie mo偶emy da膰 z siebie tak du偶o, jakby艣my chcieli, a kiedy ta energia leci od publiczno艣ci i my j膮 inhalujemy, to naprawd臋 koncert od koncertu mo偶e by膰 zupe艂nie inny.

[00:20:15]

A. ZAG脫RSKI: Powiedzmy, 偶e mamy te 100% mo偶liwo艣ci jak nie ma publiczno艣ci, a jak jest ta publiczno艣膰, kt贸ra nas ciep艂o wspiera, to nagle okazuje si臋, 偶e mo偶na gra膰 nawet na te 120-150%.

[00:20:33]

M. K膭DZIELA: Z godzinnego koncertu robi si臋 2 godziny i schodzimy spoceni jakby艣my wyszli z sauny, wi臋c to jest w艂a艣nie ta r贸偶nica.

[00:20:39]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Czyli digital nie daje ogranicze艅 kr贸tko m贸wi膮c i to takich w czasie sp臋dzonym na scenie, ale jednocze艣nie w dost臋pie publiczno艣ci do was.

[00:20:47]

A. ZAG脫RSKI: Tak, udost臋pnia nasz膮 muzyk臋 w internecie, czyli wsz臋dzie tak naprawd臋 i w og贸le cz艂owiek w dzisiejszych czasach mo偶e mieszka膰 w przys艂owiowym W艂adywostoku a dowiedzie膰 si臋 co dzieje si臋 na d艂ugiej p贸艂kuli i dok艂adnie obejrze膰 stream z sekundy na sekund臋 co si臋 dzieje, wi臋c jest to przysz艂o艣ci膮, ale prosz臋 pami臋ta膰, 偶e naprawd臋 nie mo偶na a偶 tak rozpieszcza膰 publiczno艣ci, 偶e oni b臋d膮 mieli wszystko za darmo na streamie, tylko w艂a艣nie te偶 powinni przyj艣膰 na koncert i wesprze膰 nas w dany spos贸b, 偶eby to mia艂o miejsce i 偶eby to mia艂o sens.

[00:21:28]

M. K膭DZIELA: Tak my艣l臋 o nadchodz膮cym sobotnim koncercie na Jazzie nad Odr膮 we Wroc艂awiu, kt贸ry b臋dziemy razem grali. B臋dziemy grali w Imparcie, tam wchodzi mniej wi臋cej z 1000 ludzi na widownie, co艣 ko艂o tego chyba. Z racji koronawirusa b臋dzie tam mog艂o chyba by膰 z 300 os贸b na sali, czy co艣 ko艂o tego. Podczas naszej rozmowy pomy艣la艂em o jednej rzeczy- jakie by艂oby najlepsze rozwi膮zanie dla tej sytuacji? Mianowicie niech wejdzie ca艂a sala, niech wejdzie tamto 1000 czy 1500 os贸b ile wchodzi do Impartu, ale jednocze艣nie niech ten koncert b臋dzie streamowany dla ludzi, kt贸rzy jak Adam wspomnia艂 wcze艣niej, nie mog膮 by膰 na tym koncercie, ale s膮 gdzie艣 w Nowym Jorku czy Brazylii, czy s膮 nawet chorzy w domu.

[00:22:10]

A. ZAG脫RSKI: Czy nawet stoj膮 pod Impartem i nie mog膮 wej艣膰, bo nie ma ju偶 miejsc, bo fizycznie ju偶 nie mo偶na wpu艣ci膰 wi臋cej os贸b.

[00:22:16]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Bo ZK Collaboration przyci膮gn臋艂o t艂umy.

[00:20:19]

M. K膭DZIELA: Wi臋c wiecie, jazzowe koncerty nie odbywaj膮 si臋 na stadionach narodowych, 偶e tam wchodzi 80 000 os贸b, ale te 80 000 os贸b dzi臋ki temu mo偶emy osi膮gn膮膰.

[00:22:29]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Tylko powiedzcie, czy zak艂adaj膮c, 偶e dzisiaj patrz膮c po eventach, patrz膮c po koncertach ta hybrydowo艣膰 b臋dzie czym艣 naturalnym? Gramy dla tych, kt贸rzy s膮 fizycznie i dla tych, kt贸rzy s膮 z nami online. Zachowanie muzyka na scenie, strojenie instrument贸w, w og贸le granie samego utworu b臋dzie inne dla tych, kt贸rzy s膮 fizycznie i dla tych, kt贸rzy s膮 w online, czy to jest to samo?

[00:22:51]

A. ZAG脫RSKI: Zale偶y kto jak to zrealizuje, poniewa偶 du偶膮 rzecz膮 w tym wszystkim jest realizacja tego nagrania, bo fizycznie na przyk艂ad mix mo偶e by膰 nie taki, jak powinien by膰, to trzeba te偶 sprawdzi膰, zobaczy膰 jak to brzmi, 偶eby ludzie mieli w domu jak najlepszy odbi贸r. Je偶eli m贸wimy o takim s艂uchaniu w telefonie, nawet bez s艂uchawek tylko tak po prostu, to to w og贸le nie ma nic wsp贸lnego z tym, co si臋 dostaje na 偶ywo.

[00:23:19]

M. K膭DZIELA: Ale to mo偶e by膰 nowa dziedzina w technice muzycznej, w sensie w byciu in偶ynierem d藕wi臋ku, 偶eby m贸c zrealizowa膰 ten koncert w digitalu tak, jak to si臋 czuje na scenie. W dniu dzisiejszym nie wiem, czy to jest w og贸le mo偶liwe.

[00:23:35]

A. ZAG脫RSKI: Ja chcia艂bym opowiedzie膰 o jednej rzeczy.

[00:23:36]

M. K膭DZIELA: No to s艂uchamy ci臋 Adam.

[00:23:37]

A. ZAG脫RSKI: Jaki艣 czas temu, gdzie by艂o takie pierwsze odmro偶enie lod贸w po tym covidzie, by艂a taka sytuacja, w kt贸rej stwierdzili艣my, 偶e kupimy kamer臋 360 stopni i pojechali艣my sobie do takiego opustosza艂ego pa艂acu, gdzie to by艂o?

[00:24:00]

M. K膭DZIELA: To by艂o w Bia艂aczowie, tam, gdzie kr臋cili „Zimn膮 Wojn臋”, Adam.

[00:24:04]

A. ZAG脫RSKI: Okej. Pa艂ac w Bia艂aczowie, opuszczony pa艂ac i tak dalej. Tam rozstawili艣my si臋 na 艣rodku takiej olbrzymiej, pi臋knej sali, takiej troszeczk臋 podstarza艂ej, bo to wszystko jest opustosza艂e, niestety. Tam zrealizowali艣my koncert z okazji dnia kobiet.

[00:24:22]

M. K膭DZIELA: Nie nie nie, z okazji dnia kobiet wypu艣cili艣my nasz pierwszy gitarowy filmik.

[00:24:28]

A. ZAG脫RSKI: Okej, to z jakiej to by艂o okazji?

[00:24:32]

M. K膭DZIELA: Chyba z 偶adnej okazji.

[00:24:33]

A. ZAG脫RSKI: Moim zdaniem by艂a okazja, dobra.

[00:24:36]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Dzie艅 ch艂opaka.

[00:24:37]

A. ZAG脫RSKI: Nie.

[00:24:44]

M. K膭DZIELA: Po prostu mo偶na by艂o wyj艣膰 z domu.

[00:24:46]

A. ZAG脫RSKI: Tak, wyszli艣my z domu, pojechali艣my tam na ca艂y dzie艅 i tam nakr臋cili艣my koncert w technologii 360 stopni, ta kamera by艂a na 艣rodku. Opr贸cz tego przywioz艂em mobilne studio, mam kilka mikrofon贸w i tak dalej, 偶eby to dobrze zabrzmia艂o. Postawili艣my t臋 kamer臋, zmontowali艣my ten film i na YouTube go sobie wrzucili艣my, na Facebooku r贸wnie偶. To by艂 taki nasz prototyp tego jak zrobi膰 koncert, 偶eby ten s艂uchacz m贸g艂 by膰 tak jakby na 艣rodku i rozgl膮da膰 si臋 w 360 stopniach dok艂adnie patrze膰 sobie tak jak normalnie cz艂owiek patrzy na koncert, to nie patrzy tak og贸lnie, tak, jakby 偶e widzi wszystkich naraz jednocze艣nie, tylko najpierw spojrzy na perkusist臋, albo na saksofonist臋 potem na basist臋. Tak samo mo偶na sobie zobaczy膰 by艂o ten koncert w艂a艣nie w technologii 360 stopni, w VR, virtual reality. To w艂a艣nie te偶 by艂 taki innowacyjny pomys艂, kt贸ry 偶e艣my zrobili ostatnio.

[00:25:45]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Wkr臋cili艣cie si臋 w to.

[00:25:47]

M. K膭DZIELA: Tak, troch臋 si臋 wkr臋cili艣my w ten digital i w t臋 cyfryzacj臋.

[00:25:51]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Macie takie poczucie, 偶e on wam daje szanse dotrze膰 do zupe艂nie innej publiczno艣ci, albo do wi臋kszej publiczno艣ci i 偶e na tej scenie, je偶eli wy b臋dziecie bardziej digitalowi ni偶 inne jazzowe zespo艂y, tym jeste艣cie w stanie dzisiaj wygra膰?

[00:26:06]

M. K膭DZIELA: To chyba czas poka偶e.

[00:26:07]

A. ZAG脫艢SKI: Czas poka偶e.

[00:26:10]

M. K膭DZIELA: Te偶 chcia艂em tu si臋 wtr膮ci膰, 偶e to nie s膮 zawody, 偶eby kto艣 wygrywa艂 i przegrywa艂.

[00:26:14]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Ale jest na tej scenie jaka艣 konkurencja ca艂y czas.

[00:26:16]

M. K膭DZIELA: No wiadomo, wiadomo.

[00:26:18]

A. ZAG脫RSKI: Jednak jak ja mieszkam tu w Warszawie, moim s膮siadem jest Jan Ptaszyn Wr贸blewski i kiedy si臋 przeprowadzi艂em powiedzia艂 mi, 偶e dobrze, 偶e si臋 tu przeprowadzi艂em, bo w Warszawie ka偶dy znajdzie swoje miejsce i nikt sobie w drog臋 nie wchodzi. Taka jest prawda, jest sporo miejsca tutaj, a ponadto, w Polsce jest oko艂o 250, czy nawet wi臋cej festiwali jazzowych.

[00:26:44]

M. K膭DZIELA: Teraz przez covida to mo偶e si臋 troch臋 przerzedzi艂o, ale rynek jest do艣膰 du偶y, tak偶e tutaj bym si臋 o to nie martwi艂. Jeszcze jedn膮 rzecz bym doda艂, 偶e mo偶e digital digitalem i ca艂a oprawa wizualna jest fajna, ale 偶eby o popularyzacji muzyka jazzowego jednak definiowa艂o walory instrumentalne, bo chyba to jest jednak najwa偶niejsze.

[00:27:06]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Czyli jednak niewa偶ne, co si臋 dzieje z nim na Instagramie, wa偶ne, 偶eby gra艂 dobrze.

[00:27:10]

M. K膭DZIELA: Tak mi si臋 wydaje.

[00:27:10]

A. ZAG脫RSKI: Oczywi艣cie, 偶eby gra艂 dobrze, uwa偶am, 偶e nie do艣膰, 偶e trzeba dobrze prowadzi膰 te wszystkie media spo艂eczno艣ciowe, dociera膰 do tych fan贸w online鈥檕wych, dociera膰 do fan贸w fizycznych, czyli gra膰 te koncerty, to jeszcze trzeba dobrze gra膰. Jest takie powiedzenie te偶, 偶e co si臋 nie dogra, to si臋 dowygl膮da.

[00:27:36]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Dlatego zaprosi艂em was do studia, gdzie nie tylko s膮 mikrofony, ale jest te偶 odrobina kamer.

[00:27:40]

A. ZAG脫RSKI: Jako艣 to wygl膮da.

[00:27:43]

M. K膭DZIELA: Ale jako pedagog w 艁贸dzkiej Akademii Muzycznej, nie mog臋 si臋 z tym zgodzi膰, przepraszam panowie bardzo.

[00:27:49]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Teraz w sumie to jest pocieszaj膮ca puenta dlatego, 偶e rozumiem, 偶e digital niezale偶nie od tego, jakie mo偶liwo艣ci daje, to je偶eli na ko艅cu nie b臋dzie dobrej muzyki, czyli warsztatu鈥

[00:27:59]

M. K膭DZIELA: To si臋 nie obroni.

[00:28:00]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Panie profesorze, to to si臋 nie obroni.

[00:28:03]

A. ZAG脫RSKI: Dok艂adnie, to si臋 mo偶e nie obroni膰, a ponadto ostatnio zauwa偶y艂em tak膮 rzecz, 偶e jak si臋 du偶o wrzuca tego ca艂ego contentu, to p贸藕niej jak na przyk艂ad spotka si臋鈥 Taki przyk艂ad, by艂em na Jam Session w Warszawie i spotka艂em tam mas臋 ludzi i ka偶dy mi co艣 m贸wi艂 typu, widzia艂em to, robisz to, tamto, gratulacj臋. Tak偶e ludzie ca艂y czas si臋 ogl膮daj膮 tak naprawd臋 nawzajem. Muzycy i nie muzycy.

[00:28:33]

M. K膭DZIELA: Tak, to trzeba mie膰 r臋k臋 na pulsie, jak si臋 przegapi ten moment鈥

[00:28:33]

A. ZAG脫RSKI: Ka偶dy widzi, co ka偶dy z kim robi, z kim gra, co gra, gdzie gra, to tak偶e jest zauwa偶alne, wi臋c tej dziedziny i sfery nie mo偶na ignorowa膰, to jest bardzo istotne.

[00:28:49]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Amen.

Prowadz膮cy

Jaros艂aw Ku藕niar
Ku藕niar Media

Multiinstrumentalista. W艂a艣ciciel Ku藕niar Media. Jego do艣wiadczenie radiowe, prasowe, sceniczne i telewizyjne, pomaga w 艣wiecie budowania marek osobistych. Wsp贸lnie z klientami rozwija ich wizje i nadaje kszta艂t. Buduje nowe platformy dla relacji z odbiorcami, szkoli i inspiruje.

Go艣cie podcastu

Maciej Gozdowski
Managing Director at Player.pl
ZK Collaboration
Adam Zag贸rski (perkusja) i Maciej K膮dziela (saksofon altowy)聽

Notatki

Terra Somalia
Dokument Jaros艂awa Ku藕niara na player.pl
Koncert ZK Collaborations
Koncert z Festiwalu Cyfryzacji

Pozosta艂e odcinki (6)

U偶ywamy cookies, 偶eby indywidualnie odpowiada膰 na potrzeby s艂uchaczy. Zasady przechowywania i dost臋pu do plik贸w cookies mo偶esz zmieni膰 w ustawieniach swojej przegl膮darki.