/
Sztuka

Romuald Wicza-Pokojski. Wirus na scenie

14.11.2020
Prowadzący: Jarosław Kuźniar

W pandemicznym czasie, kiedy świat się zamknął, jest wielu przegranych. Jednak zdecydowanie więcej jest tych, którzy nie rezygnują. Muszą zadbać o siebie, swoje zespoły i ich rodziny. Jest wiele przykładów artystów zmuszonych do znalezienia innego zajęcia.

Teatr zamienił się na kasę w sklepie, a scena w samochód UBERA. Gościem Jarosława Kuźniara jest dyrektor Opery Bałtyckiej, Romuald Wicza-Pokojski.

Czytaj więcej
Udostępnij
https://voicehouse.co/odcinki/romuald-wicza-pokojski-wirus-na-scenie/
KopiujSkopiowano

Prowadzący

Jarosław Kuźniar
Jarosław Kuźniar
Kuźniar Media

Multiinstrumentalista. Właściciel Kuźniar Media. Jego doświadczenie radiowe, prasowe, sceniczne i telewizyjne, pomaga w świecie budowania marek osobistych. Wspólnie z klientami rozwija ich wizje i nadaje kształt. Buduje nowe platformy dla relacji z odbiorcami, szkoli i inspiruje.

Gość podcastu

Romuald Wicza-Pokojski
Dyrektor Opery Bałtyckiej, reżyser, dramaturg, manager

Transkrypcja

[00:00:58]

REDAKTOR J. KUŹNIAR: COVID i opera. Współczuję.

[00:01:01]

R. WICZAK-POKOJSKI: Tak. Przyszedł taki moment naprawdę bardzo trudny i też niebywale poważny, bo to jest trochę sytuacja, na którą się nie umawialiśmy. My się umawialiśmy na robienie sztuki, a w tej chwili… Oczywiście nie jesteśmy w tym jakoś osamotnieni, bo podejrzewam, że dotyka to wszystkich nas jako społeczność. Natomiast opera opiera się na kooperacji dużych zespołów i zapanować nad tym jest bardzo trudno. Dokładając wszelkich możliwych starań, wykonując wszystkie niezbędne zalecenia i nawet trochę więcej, i tak się nie ustrzegliśmy tego wirusa. I to jest bardzo ważne, to wyczekiwanie też tego końca, bo w zależności, jak to się będzie przedłużać, to może mieć to bardzo znaczące konsekwencje w ogóle dla sztuk performatywnych. Ponieważ OK, dzisiaj jest to dla nas problem i troska, jak w ogóle prezentować. Oczywiście, że wiadomo, że najlepszą metodą na uniknięcie zarażenia byłoby nie wychodzić z domu, ale też już to trochę ćwiczyliśmy, prawda? Więc jakoś powinniśmy się w tym starać ogarnąć – tak też na to patrzymy. Nie chcemy być orkiestrą na Titanicu. To jest też taki dosyć ważny aspekt. Ale też przede wszystkim to, czy i jak sobie dzisiaj poradzimy. Bo to to ma takie dwa bardzo istotne aspekty: jednym jest sztuka, o której za moment bym chętnie opowiedział. A pierwszy i naczelny, ten bieżący, to jest kwestia naszego bytu jako ludzi i po prostu funkcjonowania. Tak jak mówię: najlepszą metodą byłoby nie wychodzić z domu, ale niech nam ktoś powie, kiedy z tego domu byśmy mogli wyjść.

[00:03:40]

REDAKTOR J. KUŹNIAR: Patrząc po różnych kryzysowych sytuacjach, wiele osób zaczyna dostrzegać zawody niewidoczne do tej pory. Dzisiaj patrzysz na rynek i ktoś nagle sobie uświadamia, że jest ktoś taki jak oświetleniowiec albo dźwiękowiec. I nagle okazuje się, że jest ogromna rzesza ludzi, która stoi na backstage. I nagle, choćby bardzo chcieli, to oni nie mają co robić.

[00:03:58]

R. WICZAK-POKOJSKI: Tak. Nie ma artystów bez całego teamu, całego zespołu osób pracujących równie ciężko na sukces sztuki. I to jest ten drugi aspekt: sztuka. To, jak długo będziemy tkwić w takiej sytuacji w jakiej jesteśmy. Jeżeli nie będziemy podejmować cały czas działań – to jest oczywiście może truizm pewien utrzymania kontaktu z publicznością – ale jeżeli stan takiej separacji artystów od publiczności będzie trwał, to może mieć to bardzo silne znaczenie i konsekwencje dla właśnie wszystkich sztuk performatywnych, które mogą – oczywiście to znowu będzie wielkie halo, ale tak: chcę to też jasno powiedzieć – które mogą zaniknąć.

[00:05:07]

REDAKTOR J. KUŹNIAR: Na ile jesteśmy w stanie nieobecne w digitalu światy do tego świata przenieść? Operę można zobaczyć w telewizji, ale nie jesteś w stanie przenieść tylu kamer, które dadzą widzowi tyle szczegółów, ile daje mu przejście fizyczne na spektakl.

Przeczytaj pełną transkrypcję

Pozostałe odcinki (1)

28.11.2020
Prowadzący: Jarosław Kuźniar
Udostępnij
https://voicehouse.co/odcinki/hanna-szymczak-scenografia-potrzebuje-uwagi/
KopiujSkopiowano
Używamy cookies, żeby indywidualnie odpowiadać na potrzeby słuchaczy. Zasady przechowywania i dostępu do plików cookies możesz zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.