Best of Technologicznie

03.08.2021

Sektor technologiczny to jeden z najwi臋kszych zwyci臋zc贸w czasu pandemii. Mamy wysyp nowych firm oraz produkt贸w pomagaj膮cych w biznesie. Jak m贸wi艂 w podca艣cie Bartek Pucek, w ostatnim roku ponad 50 firm w Europie sta艂o si臋 „jednoro偶cami”, czyli wycena ka偶dej z nich si臋gn臋艂a 1 mld dolar贸w. [POS艁UCHAJ]

W „Best of Technologicznie” przypominamy r贸wnie偶 rozmow臋 o NFT 鈥 non-fungible token [POS艁UCHAJ]. To fenomen, kt贸ry przypomina pocz膮tki bitcoina: jeste艣my we wczesnej fazie rozwoju i samej technologii, i rynku token贸w sztuki. Pos艂uchaj najciekawszych fragment贸w podcastu „Technologicznie”.

Czytaj wi臋cej
Udost臋pnij
https://voicehouse.co/odcinki/best-of-technologicznie/
KopiujSkopiowano

Transkrypcja

[00:00:50]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Za nami kilkana艣cie 艣wietnie przyj臋tych przez s艂uchaczy audycji. Pami臋tacie, 偶e podcast Technologicznie to miejsce, gdzie biznes spotyka si臋 z technologi膮, a komunikacja z emocj膮? Czas na wakacyjne the best of.

[00:01:07]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: W ostatnim newsletterze Bartek napisa艂, 偶e warto艣膰 europejskiego sektora technologicznego podwoi艂a si臋 w czasie pandemii, i uzna艂em, 偶e to mo偶e by膰 fajny wst臋p do rozmowy w naszym studiu tutaj. W jednym z ostatnich odcink贸w zastanawiali艣my si臋, na ile technologia z nami zostanie niezale偶nie od tego, czy b臋dziemy bardziej czy mniej pandemicznym 艣wiatem? I teraz nagle okazuje si臋, 偶e sektor technologiczny jest jednym z najwi臋kszych zwyci臋zc贸w. Dlaczego?

[00:01:30]

B. PUCEK: Je偶eli spojrzysz w szczeg贸lno艣ci na ostatni rok, czyli m贸wimy o tzw. przyspieszeniu… Bo mo偶emy patrze膰 z perspektywy w zasadzie do 2019 roku i nawet je偶eli spojrzysz na perspektyw臋 kilkudziesi臋ciu lat, to wiele os贸b stawia tez臋 o tym, 偶e ostatnie kilkadziesi膮t lat to ogromny rozw贸j technologiczny, ale tak naprawd臋 przez ostatnie lata on wyhamowywa艂, czyli by艂 coraz wolniejszy. Natomiast, je偶eli spojrzysz na ostatni rok, to jest wysyp nowych firm, nowych produkt贸w, kt贸re sprawiaj膮, 偶e technologia powinna pomaga膰 w rzeczach, kt贸re do tej pory by艂y bardzo trudne do osi膮gni臋cia. St膮d to przyspieszenie.

 

[00:02:08]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Czy to jest nowa technologia, czy to s膮 nowe firmy korzystaj膮ce z technologii, kt贸ra by艂a mie艣cie, na rynku?

[00:02:14]

B. PUCEK: To jest i to i to, czyli po pierwsze: zacz臋艂y pojawia膰 si臋 nowe firmy, kt贸re dostrzegaj膮 potencja艂 w problemach, kt贸re do tej pory nie by艂y rozwi膮zywane w dostateczny spos贸b. A z drugiej strony: z post臋pu technologicznego, czyli – w szczeg贸lno艣ci w ostatnich latach – rzeczy, kt贸re si臋 dziej膮 wok贸艂 danych tzw. machine learningu, deep learningu – to post臋p np. w zakresie tych technologii jest na tyle znacz膮cy, 偶e pozwala na powstawanie nowych produkt贸w i firm.

[00:02:38]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Jak popatrz臋 sobie na t臋 jedn膮 z grafik, kt贸r膮 za艂膮czy艂e艣, pokazuj膮cych firmy, to mamy tak: mamy Wolta m.in. mamy Zego, mamy Trustpilota, i tak naprawd臋 tysi膮ce r贸偶nych firm, kt贸rych nawet nazw nasi s艂uchacze nie musz膮 zna膰, ale kt贸re w ich 偶yciu s膮 obecne.

[00:02:54]

B. PUCEK: Tak. I to, co jest naprawd臋 niesamowite, 偶e w zasadzie w ostatnim roku chyba 52 firmy – w Europie oczywi艣cie – sta艂y si臋 jednoro偶cami w ci膮gu 1 roku.

 

[00:03:06]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Miliard dolar贸w wyceny, tak?

[00:03:08]

B. PUCEK: W艂a艣nie. I teraz: jednoro偶ce, czyli firmy, kt贸re maj膮 od miliarda do 10 miliard贸w dolar贸w wyceny. Poni偶ej tego miliarda, m贸wi si臋 o tzw. filmach aspiruj膮cy do tego, 偶eby tymi jednostkami, Unicornami zosta膰. Powy偶ej 10 miliard贸w dolar贸w warto艣ci, mamy do czynienia z tzw. Decacornami, a powy偶ej 50 miliard贸w, z tzw. Tytanami. I to, co jest szalenie interesuj膮ce: spr贸bujmy sobie wyobrazi膰, jak to jest ogromna skala…

[00:03:43]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: We dw贸ch b臋dzie nam 艂atwiej, bo mo偶emy podzieli膰 t臋 kas臋 na p贸艂, po prostu.

[00:03:46]

B. PUCEK: Ekosystem technologiczny zyska艂 oko艂o 400 miliard贸w dolar贸w w ci膮gu 1 roku. To jest ten wzrost warto艣ci wiod膮cych europejskich sp贸艂ek technologicznych. Teraz: je偶eli spojrzysz na poprzednie 20 lat, to te poprzednie, poprzedzaj膮ce ostatni rok 20 lat razem, to jest r贸wnie偶 400 miliard贸w dolar贸w.

[00:04:11]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: 20 lat vs. rok?

[00:04:12]

B. PUCEK: Tak. Niesamowite to jest. I np. w 2014 roku, ta liczba firm wartych miliard dolar贸w – czy w zasadzie od 2014 roku – wzros艂a pi臋ciokrotnie, a 艂膮czna wycena ca艂ego ekosystemu w Europie dziewi臋ciokrotnie. Czyli dzisiaj mo偶na powiedzie膰, 偶e ca艂a wycena tego ekosystemu europejskiego, je偶eli m贸wimy o sp贸艂kach technologicznych, to jest jakie艣 800 miliard贸w dolar贸w, z czego ponad 50, chyba oko艂o 57 proc. wszystkich pa艅stw Unii Europejskiej stworzy艂o jakiego艣 jednoro偶ca, czyli tego swojego Unicorona. Oczywi艣cie, polskie firmy te偶 s膮 na li艣cie tych firm aspiruj膮cych do miana tych Unicorn贸w. Natomiast to, co si臋 wydarzy艂o w zakresie skali finansowania i tempa wzrostu, to jest co艣 niesamowitego.

[00:05:03]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Idealny moment, bo teraz i o skali pogadamy, i o jednoro偶cach aspiruj膮cych albo ju偶 za chwil臋 b臋d膮cych - tak偶e z Polski - jednocze艣nie o finansowaniu. Mamy tak膮 okazj臋, 偶e kr膮偶膮c w ekosystemie Voice House'owym mo偶emy si臋ga膰 do r贸偶nych naszych go艣ci, kt贸rzy w艂a艣nie o tym opowiadaj膮. I chcia艂bym teraz da膰 szans臋 opowiedzenia przez chwil臋 o tym, jak blisko Unicorono艣ci tej niesamowitej wyceny, s膮 ludzie z Booksy i ca艂y zesp贸艂 Stefana Batorego. Stefan by艂 niedawno w Polsce przez chwil臋 po 1,5 roku czekania na tak膮 mo偶liwo艣膰 i opowiada艂 w studiu Voice House m.in. o tym w ten spos贸b:

[00:05:42]

S. BATORY: „Nie mieliby艣my odwagi uruchomi膰 Booksy, gdyby艣my nie mieli klient贸w w Stanach. Pocz膮tkowy pomys艂 na Booksy by艂 taki, 偶e my zrobimy z nimi joint venture. Gdyby艣my nie mieli takiego przekonania, 偶e tych ludzi znamy, ufamy im, i gdyby oni nie chcieli z nami zrobi膰 tego joint venture, to by艣my pewnie nigdy nie wystartowali. Zrobili艣my z nimi to joint venture i si臋 okaza艂o, 偶e to kompletnie nie dzia艂a i oni si臋 do tego nie nadaj膮. Ale jak ju偶 wyprodukowali艣my aplikacj臋 – m贸wi膮c kolokwialnie – zainwestowali艣my w to kilkana艣cie miesi臋cy pracy, kilkaset tysi臋cy z艂otych, to co艣 trzeba by艂o z tym dalej samemu zrobi膰. Zacz臋li艣my wtedy z Konradem sami zastanawia膰 si臋, jak to sprzedawa膰, jak to dystrybuowa膰 w Stanach. Ale gdyby nie by艂o tego otoczenia i 艣rodowiska, kt贸re da艂o nam takie poczucie, 偶e nie b臋dziemy sami, 偶e mamy jakich艣 ludzi, kt贸rzy wiedz膮 jak to zrobi膰 , kt贸rzy tam mieszkaj膮, kt贸rzy znaj膮 ten kraj, to by艣my pewnie nigdy nie wystartowali”.

[00:06:36]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Zastanawiam si臋 - tak jak nawet Stefan opowiada - o tej emocji w zespole. Przychodz臋, czekam. Wiem, 偶e tak naprawd臋 kolejna runda finansowania, czasem nieoczekiwana, tak jak ostatnia w Booksy i nagle oka偶e si臋, 偶e mo偶emy 艣mia艂o u偶ywa膰 tego emotikona, kt贸rego start-upy kochaj膮, czyli w艂a艣nie jednoro偶ca. To jest 艣wi臋to, ale w sumie my艣l臋, 偶e ka偶da z tych firm wie, 偶e dla nich to jest tylko przystanek w drodze po wi臋cej.

[00:07:01]

B. PUCEK: Po pierwsze: to jest jeden z przystank贸w. Po drugie: bardzo trudny do osi膮gni臋cia. Po trzecie: nie powinien by膰 celem samym w sobie, bo na koniec dnia ta wycena powinna odzwierciedla膰 warto艣膰, kt贸r膮 jeste艣 w stanie stworzy膰 i za kt贸r膮 kto艣 m贸g艂by zap艂aci膰. Dzisiaj r贸wnie偶 ze wzgl臋du na to, 偶e mamy do czynienia z bardzo du偶膮 ilo艣ci膮 dost臋pnych pieni臋dzy na finansowanie sp贸艂ek technologicznych, te wyceny tych sp贸艂ek r贸wnie偶 rosn膮. Bardzo cz臋sto powstaje – w wielu wypadkach – bardzo uzasadnione pytanie: czy te wyceny maj膮 swoje uzasadnienie? Czyli czy faktycznie, nawet je偶eli dzisiaj jaki艣 zesp贸艂 inwestor贸w wycenia dan膮 sp贸艂k臋 na miliard dolar贸w – czy faktycznie ta wycena jest uzasadniona?

[00:07:51]

R. HIRSCH: Cze艣膰, nazywam si臋 Rafa艂 Hirsch i jestem dziennikarzem ekonomicznym. Je艣li interesuj膮 ci臋 pieni膮dze, to zapraszam do mojej audycji. Podcast ekonomicznie jest o tym, jak kupi膰 tanio i sprzeda膰 drogo, czyli o marzeniu inwestor贸w na ca艂ym 艣wiecie. Jednak nie wszystkim to wychodzi, poniewa偶 opr贸cz liczb, pieni臋dzy i procedur gospodarka to te偶 emocje, nadzieje, czas i polityka. Dlatego w podca艣cie Ekonomicznie razem z Jaros艂awem Ku藕niarem m贸wimy o wszystkich tych czynnikach. Pos艂uchaj podcastu Ekonomicznie, w kt贸rym opowiadamy, jak porusza膰 si臋 w 艣wiecie ekonomii.

[00:08:31]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: To s艂ynne NFT, szanowny panie Bartku, to jest chyba jeden z najczulszych skr贸t贸w 3-literowych, poza ABW i CB艢, prawda?

[00:08:39]

B. PUCEK: Non-fungible token.

[00:08:41]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: A to jest gro藕ne?

[00:08:43]

B. PUCEK: Zale偶y gdzie zastosowane…

[00:08:44]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: ...o kt贸rej przychodzi do domu.

[00:08:46]

B. PUCEK: Jak w tym cytacie z… to chyba ameryka艅ski dziennikarz Mencken m贸wi艂, 偶e na ka偶dy z艂o偶ony problem istnieje odpowied藕, kt贸ra jest jasna, prosta i b艂臋dna.

[00:08:58]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: W tym przypadku jak to jest? Bo dzisiaj gdzie nie zerkniesz, jakiego portalu - szczeg贸lnie technologicznego - nie otworzysz, wszyscy m贸wi膮: S艂uchajcie arty艣ci, tw贸rcy, kreatorzy - nie b贸jcie si臋, wasz czas nabiera rumie艅c贸w. NFT jest czym艣 dla was. Czym?

[00:09:13]

B. PUCEK: Je偶eli ka偶dego dnia, w zasadzie miliardy zdj臋膰, piosenek, film贸w, multimedi贸w s膮 udost臋pniane w mediach spo艂eczno艣ciowych – kiedy te pliki udost臋pniamy, kopia tych plik贸w jest pobierana z naszego urz膮dzenia – czy to telefon, czy komputer – i wklejana na serwer platformy, kt贸ra dystrybuuje. To mo偶e by膰 Facebook, Twitter, YouTube TikTok, generalnie rzecz bior膮c tego typu platformy. Wi臋c mamy mn贸stwo cyfrowych rzeczy i tre艣ci, ale tak naprawd臋 nie jeste艣my ich w艂a艣cicielami. Czyli to si臋 mo偶e wydawa膰 艂atwe jako proces – po prostu wrzucamy zdj臋cia ze swojego telefonu – ale w warunkach korzystania z us艂ug tych serwis贸w, w zasadzie w wi臋kszo艣ci przypadk贸w zbywamy prawo do bycia w艂a艣cicielem tych tre艣ci.

[00:09:56]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Ale poczekaj, jak ja chc臋 wykorzysta膰 - nawet Martyna Wojciechowska widz臋, 偶e ona tak te偶 to robi, cho膰 nie ma ich wielu - czyje艣 zdj臋cie np. na Instagramie Goforworld i pokazujemy genialn膮 fotografi臋 sk膮d艣, no to naturalne, 偶e go oznaczamy. My jakby cytujemy go na tych prawach - wychodz臋 z tego za艂o偶enia - i pokazujemy czyje to jest. Nie mam wci膮偶 poczucia, 偶e mam prawa do tego zdj臋cia. Ja je po prostu pokazuj臋.

[00:10:21]

B. PUCEK: Prawo do tego zdj臋cia, oczywi艣cie – je偶eli kto艣 je zrobi艂, zachowuje prawo do tego zdj臋cia. Trzeba pami臋ta膰, 偶e wrzucenie tego zdj臋cia online dzisiaj, oznacza r贸wnie偶, 偶e kiedy ten plik jest przesy艂any, jego w艂asno艣膰 te偶 jest dzielona z platform膮. Poniewa偶 ta platforma mo偶e wy艣wietla膰 reklamy przy tym zdj臋ciu i tak naprawd臋 monetyzuje si臋, korzystaj膮c z okazji, 偶e to zdj臋cie buduje zaanga偶owanie, przyci膮ga oko… I mo偶emy m贸wi膰 w tym kontek艣cie zar贸wno o zdj臋ciach, ale tymi plikami mo偶e by膰 muzyka, mo偶e by膰 film. Tak naprawd臋 najprostszym sposobem my艣lenia o tym, co to jest NFT – to s膮 pliki, kt贸re 偶yj膮 na tzw. blockchainie, czyli zdecentralizowanym rejestrze, dzi臋ki kt贸rym mo偶emy wiedzie膰, zweryfikowa膰 i przypisa膰 w艂asno艣膰 danej tre艣ci do jego autora. I te NFT mo偶emy rozumie膰 jako takie unikalne aktywa cyfrowe, kt贸re mog膮 wyst臋powa膰 w wielu bran偶ach. Czyli od sztuki, ale te偶 wirtualne nieruchomo艣ci, kolekcjonerka, sport, gry, w zasadzie mo偶na powiedzie膰, 偶e to jest ka偶dy rodzaj medi贸w, kt贸ry mo偶e by膰 w jakikolwiek spos贸b stworzony, mo偶e by膰 przekszta艂cony w tzw. NFT. Sztuka, karty handlowe, GIF-y, klipy wideo, Tweety, artyku艂 – w zasadzie cokolwiek.

[00:11:50]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Ale tweet jako dzie艂o sztuki? Czyli taki - nie wiem - pierwszy Tweet Jacka z Twittera jest dzie艂em sztuki, bo zosta艂 sprzedany. Ale taki np. ostatni Tweet Trumpa, chyba ju偶 nie mo偶emy odszuka膰 w archiwum, bo go tam po prostu nie ma, ale zak艂adamy. Rozumiem, 偶e mo偶na by go zamieni膰 na takie NFT i wtedy to NFT to jest akcja?

[00:12:08]

B. PUCEK: Czyli mo偶e zosta膰 stokenizowany, czyli to NFT de facto jest stokenizowanym aktywem, kt贸re mo偶na kupowa膰, sprzedawa膰 i handlowa膰 nim za pomoc膮 np. kryptowalut. Czyli te tokeny niezbywalne, NFT – one umo偶liwiaj膮 tw贸rcom zachowanie w艂asno艣ci ich tre艣ci bez ograniczania rozprzestrzenia si臋 plik贸w w internecie. Bo dzisiaj ta tre艣膰 mo偶e by膰 rozprzestrzeniona w wielu miejscach, ale my tracimy nad ni膮 np. w艂asno艣膰. I w rezultacie te NFT maj膮 po prostu potencja艂 do odwr贸cenia modelu w艂asno艣ci w mediach, oferuj膮c tw贸rcom i odbiorcom i tym, kt贸rzy wytwarzaj膮 te tre艣ci, w艂asno艣膰 i dzielenie si臋 zyskiem z tego typu tre艣ci.

[00:12:55]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Czyli do tej pory robi艂em fajne zdj臋cie, wrzuca艂em je gdzie艣 no i cieszy艂em si臋, 偶e ludzie reaguj膮. Dzi艣 mog臋 zrobi膰 fajne zdj臋cie, wrzuci膰 je gdzie艣, za艂o偶y膰 na nie NFT i by膰 w艂a艣cicielem tego zdj臋cia i zarabia膰 na tym zdj臋ciu, bo kto艣 mo偶e je ode mnie np. chcie膰 kupi膰?

[00:13:09]

B. PUCEK: Oczywi艣cie. Ta osoba, kt贸ra np. kupi od ciebie i uzna, 偶e ma on wi臋ksz膮 warto艣膰, wi臋c kupi o jeszcze wi臋kszej warto艣ci, kolejna osoba mo偶e stwierdzi膰: To zdj臋cie ma jeszcze wi臋ksz膮 warto艣膰, albo ma mniejsz膮 warto艣膰, wtedy sprzedajesz np. ze strat膮. Ale mo偶e si臋 te偶 okaza膰, 偶e ka偶da nast臋pna osoba, kt贸ra kupuje, zwi臋ksza warto艣膰 twojego NFT, twojego dobra cyfrowego i nagle si臋 okazuje, 偶e ty jako pierwotny autor tego dzie艂a, za ka偶dym razem masz mo偶liwo艣膰 zarabiania.

[00:13:40]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Ale jak ZAiKS? Czyli ile razy radio wypu艣ci moj膮 piosenk臋, to ja zarabiam w艂a艣nie w ten spos贸b?

[00:13:44]

B. PUCEK: Pod warunkiem, 偶e wi臋kszo艣膰 tych organizacji w dniu dzisiejszym, o kt贸rych m贸wimy w 艣wiecie niecyfrowym – w cyfrowym zreszt膮 te偶 – s膮 po艣rednikami. To, co si臋 dzieje w przypadku NFT czy generalnie rzecz bior膮c wok贸艂 blockchaina i ruch贸w zwi膮zanych z decentralizacj膮 internetu, to eliminacja po艣rednik贸w. Czyli ta transakcja odbywa si臋 bezpo艣rednio pomi臋dzy mn膮 a tob膮 np. rejestr tej transakcji jest zapisany w blockchainie, ale nie potrzebujemy do tego po艣rednik贸w.

[00:14:16]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Czyli jak za艂o偶y膰 ten NFT na to zdj臋cie, kt贸re zrobi臋?

[00:14:20]

B. PUCEK: W tej chwili s膮 serwisy, kt贸re pozwalaj膮 przekszta艂ci膰 dane dobro cyfrowe w NFT i oczywi艣cie s膮 r贸wnie偶 serwisy, kt贸re s膮 przys艂owiowymi galeriami, na kt贸rych to NFT mo偶na wystawia膰 albo domami aukcyjnym, czyli miejscami, na kt贸rych mo偶na licytowa膰 tego typu dobra. Oczywi艣cie, musimy te偶 uwzgl臋dni膰 fakt, 偶e dzisiaj na fali popularno艣ci NFT, wi臋kszo艣膰 z tych d贸br cyfrowych, kt贸re tam s膮 wystawiane, w zasadzie mo偶na powiedzie膰, 偶e nie maj膮 zbyt wysokiej warto艣ci, natomiast na fali popularno艣ci tego ruchu po prostu zyskuj膮.

[00:14:58]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Dzi艣 jak wpiszecie sobie, szanowni s艂uchacze - do czego namawiam, nie trac膮c oczywi艣cie kontaktu z audycj膮, bo to jest bezcenne - wpiszecie sobie NFT w Googla, no to wyskoczy pierwsza rzecz: "Eminem sprzedaje kolekcj臋 token贸w NFT", "UMEK og艂asza pierwszy wyst臋p live w technologii NFT" albo "Gie艂da kryptowalut uruchamia swoj膮 platform臋 dla niezmiennych token贸w", czyli w艂a艣nie NFT. Ogromny hype jest na to.

[00:15:22]

B. PUCEK: Ogromny.

[00:15:24]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Czy to jest... Czy to jest podejrzane?

[00:15:27]

B. PUCEK: Sp贸jrzmy na to z dw贸ch stron. Pierwsza to jest: czy posiadanie sztuki cyfrowej ma jak膮kolwiek warto艣膰?

[00:15:34]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Je艣li to jest rzeczywi艣cie warto艣ciowe i mo偶e wzrasta膰 warto艣膰 tego, to pewnie tak.

[00:15:40]

B. PUCEK: Powszechna krytyka dla tego argumentu jest nast臋puj膮ca: je偶eli przedmiot czy te偶 sztuka cyfrowa albo przedmioty cyfrowe, przedmioty kolekcjonerskie, mog膮 by膰 kopiowane, nie maj膮 one 偶adnej warto艣ci. To jest najpowszechniejsza krytyka, je偶eli chodzi o NFT. Ale je偶eli pomy艣lisz np. o obrazach i pomy艣lisz o kopiach obraz贸w, kt贸re te偶 wyst臋puj膮, to ten sam argument mo偶na w zasadzie powiedzie膰 do ka偶dego rodzaju sztuki. R贸偶nica ze sztuk膮 cyfrow膮 jest taka, 偶e skopiowanie obrazka jest du偶o 艂atwiejsze ni偶 skopiowanie obrazu. Ale warto艣膰 przypisana do danego dzie艂a sztuki, do oryginalnej wersji, kt贸rej jeste艣 w艂a艣cicielem, b臋dzie bardzo podobna albo mo偶e by膰 bardzo podobna, jak do innych bardziej fizycznych dzie艂 sztuki, kt贸re mo偶esz kupi膰. Teraz: im wi臋cej tych plik贸w, tych d贸br cyfrowych jest udost臋pnianych i ogl膮danych w sieci, tym wi臋ksz膮 warto艣膰 kulturow膮 one mog膮 zyskiwa膰. Czyli je偶eli pomy艣limy o tym jak o masowej produkcji plakat贸w albo koszulek z np. z twoj膮 podobizn膮 – wraz z rosn膮cym rozg艂osem o Jarku, koncepcja posiadania koszulki z twoj膮 podobizn膮 albo podobizn膮 kogokolwiek znanego, b臋dzie si臋 zwi臋ksza膰 i mo偶e by膰 te偶 wyznacznikiem statusu spo艂ecznego. Czyli posiadanie okre艣lonego dobra, okre艣lonego obrazu, okre艣lonego dobra cyfrowego r贸wnie偶, mo偶e te偶 by膰 wyznacznikiem pewnego rodzaju statusu spo艂ecznego. Mo偶e by膰 r贸wnie偶 rodzajem inwestycji, czyli zwi臋ksza膰 swoj膮 warto艣膰 jak膮 mo偶na uzyska膰 po sprzeda偶y p贸藕niej takiego dzie艂a – oczywi艣cie, je偶eli jego aparycja, je偶eli jego popularno艣膰, je偶eli jego odbi贸r w艣r贸d danej grupy docelowej b臋dzie atrakcyjny. Wi臋c te NFT te偶 umo偶liwiaj膮 kolekcjonerom czerpanie wi臋kszych korzy艣ci z takiego dobra, z t膮 zalet膮, 偶e ich kolekcja mo偶e by膰 swobodnie udost臋pniana. Czyli je艣li por贸wnamy to do kolekcji np. obraz贸w – ponownie – to ta kolekcja obraz贸w mo偶e wisie膰 u nas w domu, b膮d藕 mo偶e by膰 dost臋pna i udost臋pniona w muzeum. W przypadku d贸br cyfrowych, ta kolekcja mo偶e by膰 dost臋pna wsz臋dzie. Co wi臋cej: mo偶na j膮 swobodnie powiela膰. Natomiast na koniec dnia jest pytanie: kto jest w艂a艣cicielem tego dobra? W艂a艣cicielem tego dobra mo偶esz by膰 ty jako tw贸rca danego NFT albo jego w艂a艣ciciel.

[00:18:16]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Bo to jest zapisane, tak jak powiedzia艂e艣. Cyfrowo jest zapisane: "Autorem tego zdj臋cia jest Ku藕niar", wi臋c, gdzie ono nie p贸jdzie, do kogokolwiek, jakiegokolwiek w艂a艣ciciela za chwil臋 - ja jednak b臋d臋 na pocz膮tku tej drogi, tak?

[00:18:26]

B. PUCEK: Tak.

[00:18:28]

REDAKTOR J. KU殴NIAR: Bardzo dzi臋kujemy, 偶e jeste艣 tu z nami.

Prowadz膮cy

Jaros艂aw Ku藕niar
Ku藕niar Media

Multiinstrumentalista. W艂a艣ciciel Ku藕niar Media. Jego do艣wiadczenie radiowe, prasowe, sceniczne i telewizyjne, pomaga w 艣wiecie budowania marek osobistych. Wsp贸lnie z klientami rozwija ich wizje i nadaje kszta艂t. Buduje nowe platformy dla relacji z odbiorcami, szkoli i inspiruje.

Bartek Pucek
Bartek Pucek
pucek.com

Od lat zwi膮zany z biznesem i technologi膮. Pomaga firmom budowa膰 strategie cyfrowe, zespo艂y i produkty na ponad 30 rynkach na 艣wiecie. Inwestuje r贸wnie偶 w firmy technologiczne. Specjalizuje si臋 w transformacji cyfrowej organizacji, budowaniu produkt贸w, data (AI, ML), infosec oraz IT. Wcze艣niej: IKEA, Onet, Ringier Axel Springer, czy Grupa Pracuj. Wi臋cej na pucek.com.

Pozosta艂e odcinki (121)

Do艂膮cz do Voice House Club

Twoje ulubione autorki i autorzy, kt贸rych znasz z naszych podcast贸w, przygotowuj膮 dla Ciebie specjalne serie odcink贸w. Dajemy wiedz臋, poszerzamy horyzonty, m膮drze bawimy i pomagamy si臋 rozwija膰 w przyst臋pny spos贸b.

Zamknij
U偶ywamy cookies, 偶eby indywidualnie odpowiada膰 na potrzeby s艂uchaczy. Zasady przechowywania i dost臋pu do plik贸w cookies mo偶esz zmieni膰 w ustawieniach swojej przegl膮darki.